Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekend differentiaal?

In de zin: differentiaal diagnostisch kan er ook worden vastgesteld dat....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
... Betekent... ...Daar gaan we weer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha ik zal het nooit leren hoor:P

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In de zin die je als voorbeeld geeft zou je het woord heel simpel kunnen vertalen met 'alternatief' of 'alternatieve verklaring.'

Stel dus dat je ziekte A hebt, maar differentiaal diagnostisch kan ook vastgesteld worden dat je ziekte B hebt dan staat er eigenlijk zoiets als:

Momenteel wijst het gedane onderzoek op onder meer ziekte A, maar verder onderzoek moet nog uitwijzen of er niet ook nog sprake kan zijn van ziekte B, of C.

Je kunt dus stellen dat de huidige bevindingen een bepaalde richting op wijzen, maar dat er nog niet met zekerheid een keuze gemaakt is uit de mogelijkheden.

Afhankelijk van de context kan de zin ook juist het tegenovergestelde betekenen, namelijk: Er is sprake van ziekte A, want differentiaal diagnostisch is vastgesteld dat ziekte B en C zijn uitgesloten. Maar dan moet iets dergelijks natuurlijk wel in de rest van de zin of tekst staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
P.S. "differentiaal" in dit verband wordt wel veel gebruikt, maar het correcte woord is eigenlijk "differentieel".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat wil zeggen dat er op basis van de verschijnselen ook andere diagnoses mogelijk kunnen zijn.
naast de (voorlopige) diagnose zijn dit dus eventuele alternatieven.
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oe, dat zou ook nog kunnen.
Rieneke1
14 jaar geleden
ja, dat heb ik geleerd.
diagnose fip, differentiaal diagnose cholangitis.
omdat het dezelfde verschijnselen zijn, in eerste instantie,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik verwijder mijn antwoord. +1 voor jou. Ik was mis...
Rieneke1
14 jaar geleden
bedankt dounja, zal je ook een keertje mis zijn joh ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel vaker mis hoor... ik weet dat alleen goed te verbergen meestal... hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Differentiaal beteknt - in de wiskunde - oneindig kleine toename van een veranderlijke grootheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding