Wat is de herkomst van het spreekwoord 'de scepter zwaaien'?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6.1K

Het beste antwoord

Met de scepter zwaaien betekent: heersen. In de bijbel werd een scepter, zijnde een sierlijk bewerkte staf die een vorst bij plechtige gelegenheden als symbool van zijn gezag voerr, ook als wapen gebruikt. In de oude Statenbijbel staat bijvoorbeeld in Psalm 2: "Gy sultse verpletteren met eenen yseren scepter, gy sultse in stucken slaen als een pottebackersvat".
Oorspronkelijk werd het geschreven als schepter, en er bestond zelfs een functie van 'schepterzwaaier'. Zoals men ook zwaaide (wat zelfs tegenwoordig nog gedaan wordt) met een vaandel. Het voorwerp wordt gebruikt om macht te vertonen door ermee te zwaaien.

Toegevoegd na 1 minuut:
voerr = voert
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wanneer van iemand wordt gezegd dat hij "er de scepter zwaait", wil dat zeggen dat hij daar de baas is.
Het sceptersymbool gaat terug op zeer oude waarden die door de mens werden gevisualiseerd. Zo zien we dat reeds in het Oude Egypte de scepter(staf), samen met het ringvormig touw(dorsvlegel), als symbool van de macht aan farao wordt overhandigd in naam van de godheid. Op talloze fresco's van investituurceremonies is dit te zien. De godheid zelf hanteert op afbeeldingen de scepter, zoals Isis die de was scepter in de ene hand houdt en de papyrus in de andere. Het hanteren van de was scepter is het teken van gezag van degene die spreekt (het voor het zeggen heeft). Het symbool werd geassocieerd met de Maät[bron?] (Vrouwe Justitia), teken van orde en evenwicht.
Ook godheden uit verschillende mythologieën dragen vaak een scepter.

De Nederlandse scepter speelt een kleine rol omdat deze nooit door de koning in de hand wordt genomen. De Nederlandse koningen "tronen" immers niet. Bij de inhuldiging en eedaflegging was vanaf de inhuldiging van koning Willem I der Nederlanden een scepter aanwezig, de stadhouders bezaten en gebruikten wel een koningskroon maar hadden waarschijnlijk geen scepter.

Zie verder onderstaande link