Wat is het verschil tussen "algemene kennisvermeerdering" en "algemenekennisvermeerdering"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

Het eerste is een gemeenschappelijke (algemene) vermeerdering van kennis.
Het tweede is een vermeerdering van algemenekennis.

Het is beide correct Nederlands, maar door het spatiegebruik is er verschil in betekenis.

Voor meer informatie hierover: zie www.spatiegebruik.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De ene is met een spatie en de ander zonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag allebei in her Goed Nederlands...
Algemenskennisvermeerdering wil zeggendat het alleen dat betreft waar het woord voor staat...

En bij algemene kennisvermeerdering is algemeen een bijvoeging of toevoeging aan kennisvermeerdering, dus daar is algemene een bijvoegelijk naamwoord...

Algemenekennisvermeerdering is in zijn geheel een zelfstandig naamwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Lees ik dat nou goed? Dat lange woord is een fantasiewoord dat niet bestaat. En het is zeker geen goed Nederlands. -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is het wel goed Nederlands. De meeste mensen zijn het bijna vergeten, omdat Nederlanders tegenwoordig massaal lijden aan de Engelse ziekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebrek aan vitamine D door te weinig zonlicht Suzy? Dit woord (dus de versie zonder spaties) is zeker geen goed Nederlands woord. Je ziet inderdaad helaas mensen die alles los willen schrijven, gisteren zag ik bijvoorbeeld iemand 'in der daad' schrijven in plaats van 'inderdaad' maar algemenekennisvermeerdering kan toch echt niet.
Het één is één woord, het tweede twee.

Het eenwoordige woord zal waarschijnlijk niet erkend zijn door de Van Dale en derhalve ook niet in aanmerking komen voor scrabble.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat 't eerste wel bestaat, maar 't tweede niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope, ook het tweede is goed Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat vast niet in 't groene boekje...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staan waarschijnlijk meer correcte woorden niet in het groene boekje dan wel. Dat komt o.a. door het verschijnsel in de Nederlandse taal dat je van allerlei woorden samenstellingen aan elkaar kan plakken. Heb je je nooit afgevraagd waarom het groene boekje zo dun is in vergelijking met bijvoorbeeld de Grote Van Dale? Of er staan heel veel niet bestaande woorden in Van Dale, of het groene boekje is geen uitputtende woordenlijst van de Nederlandse taal. En het wordt nog gekker: de Grote Van Dale is óók geen uitputtende woordenlijst van de Nederlandse taal. Zo'n lijst bestaat namelijk niet, daarvoor ontwikkelt de taal zich te snel.
Er is geen verschil in betekenis. Het tweede woord is geen goed Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies andersom... Het is hetzelfde verschil als tussen 'rodeverfpot' (de verf is rood en zit in een pot) en 'rode verfpot' (de pot is rood en bevat verf)
Ik denk dat het woord zonder spatie niet officieel is.

Gevoelsmatig echter zou ik zeggen dat bij het woord met spatie de nadruk op ''kennis'' ligt en bij algemenekennisvermeerdering iets meer op het ''algemene''.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel simpel:

'Algemenekennisvermeerdering' is vermeerdering van algemene kennis.

Een driedelige samenstelling waarvan de eerste twee delen slaan op het laatste, krijgen geen spatie.

'Algemene kennisvermeerdering' is algemene vermeerdering van kennis.

Een driedelige samenstelling waarvan het eerste deel slaat op de twee laatste, krijgt een spatie na het eerste deel.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens is de tweede versie strikt gesproken geen samenstelling.