Is het ik of mij?

Hallo,
Een vraag waar ik al een tijdje me zit.
Als je bijvoorbeeld vraagt aan je secretaresse; 'Ik wil een afspraak plannen met Jan, Piet en mij/ik?' Welke vorm past hier het beste?
Maarten

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
49.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'ik wil een 1-2-2 plannen met Jan en piet'

Het beste antwoord

Herhaal het voorzetsel nog een keer als je niet zeker bent welk woord het moet zijn. Want dan wordt het je vanzelf duidelijk:
Er gaat een gesprek plaatsvinden met Jan, met Piet, en met mij. Als je daar zou schrijven 'met ik' dan zie je hoe krom Nederlands dat zou zijn.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord en het 'ezelsbruggetje'. De andere antwoorden ook hartelijk bedankt.

Andere antwoorden (2)

Het is dan Jan, Piet en mij of Jan, Piet en mijzelf.
Maar eigenlijk hoeft mij of mijzelf er helemaal niet bij want het is al duidelijk dat, als jij aan je secretaresse vraagt om een afspraak te plannen, jij er ook bij bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er staat al ik in de zin. Dus ": Ik wil een afspraak met Jan en Piet" volstaat.
Jezelf benoemen komt pas ter sprake als je zegt : Kun je even een afspraak met Jan, Piet en mij inplannen ?
Of : "Dat is een afspraak tussen Jan, Piet en mij / Jan, Piet en mezelf" .
Maar : Jan. Piet en ik hebben een afspraak gemaakt" .

Het is alleen maar ik als jij het onderwerp bent van de zin. Zoals in je eerste voorbeeld.
En in de laatste zin, waar je samen met Jan en Piet het onderwerp vormt.
In de andere zinnen ben je geen onderwerp, maar meewerkend voorwerp, en dan is het "mij" .