Een donkerbruin vermoeden. Waar komt dat gezegde vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
15.7K

Het beste antwoord

De uitdrukking heeft altijd betrekking op ongunstige feiten. Dat wijst erop dat we bij bruin niet moeten denken aan de desbetreffende kleur, maar aan een betekenis van bruin die tegenwoordig niet meer zo gangbaar is: zorgwekkend. 'Het ziet er bruin uit', luidt een voorbeeldzin die al sinds vele tientallen jaren in Van Dale staat. En donkerbruin is daarvan een versterking
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep!
Had hetzelfde gevonden.
Aan jouw de eer en de plus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt:)

Andere antwoorden (3)

Vaak is een gezegde simpel nadenken en begrijpen.

Donkerbruin vermoeden.. Ik zie het niet zo zwart in.
Lichter als zwart = donkerbruin

Doordat je iets niet zeker weet dus niet 'het licht hebt gezien' blijft het donkerder..

het gezegde betekend:
De uitdrukking "een donkerbruin vermoeden hebben" wijst erop dat een vermoeden volgens de uitspreker ervan beschikt over een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(lichter DAN) ;)
Je kunt ergens een donkerbruin vermoeden van hebben. Je vermoedt dan dat iets zo is, en daar ben je niet echt blij mee. Dat donkerbruin is kennelijk onheilspellend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plotseling was dat gezegde er, voordien had ik het nooit gehoord. Wanneer weet ik niet meer. Iemand heeft het verzonnen en het is aangeslagen, zoals het wel meer gebeurt met gezegdes. Bijna nooit weten wie de veroorzaker was. Alleen Cruyff met:ieder voordeel heb zen nadeel, dat weten we zeker, want hij zei dat op tv.