er zaten twee meneren in de auto ...of is het .. er zaten twee mannen in de auto

.....discussiepunt in groep 7, wie weet het antwoord

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.8K

Antwoorden (9)

Het woord meneren is niet echt een goed Nederlands woord.

Je zegt in zo'n geval: Er zaten twee heren in de auto.
Of: Er zaten twee mannen in de auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen twee mannen.
Meneren is nogal een kleuterwoord, voor groep 7 niet meer echt passend.

Toegevoegd na 1 minuut:
Meneer is afgeleid van mijn heer, meneren van mijne heren. Dat is dan natuurlijk een beetje raar: er zaten twee mijne heren in de auto.

Toegevoegd na 2 minuten:
Da's net zoiets als uwe majesteit zit in de goeden koets. Dat kun je alleen tegen Beatrix zelf zeggen, anders is het hare majesteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als ik intyp : wat is de meervoud van meneer, komt toch meneren tevoorschijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo niet echt passend Haivon... blijkbaar is het gewoon correct Nederlands!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min is niet van mij overigens...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg niet dat het geen correct Nederlands is. Ik zeg alleen dat ik het kleutertaal vind. Kinderen in groep 7 gebruiken dit soort taal niet gauw, net zoals de meesten tegen die tijd niet meer zeggen: Mijn mama zei..., maar Mijn moeder zei... Mijn mama zei is niet fout, maar wel kleutertaal.
En het klopt dat meneren een goed meervoud is, maar het feit blijft dat het komt van mijne heren, en dat het in die zin een beetje een rare constructie wordt.
Amadea
13 jaar geleden
Ik vind dat Haivon gelijk heeft, dus een plus!
amc
13 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met Haivon!
het is gewoon: mannen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zaten twee mannen in de auto of er zaten twee heren in de auto.
Meneer is een aanspreektitel en geen persoon als zodanig. Het zijn ook vrouwen en geen 'mevrouwen'.
Je noemt ze zo alleen wanneer je ze aanspreekt.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet volgens mijn info.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mevrouwen! Dat zegt alleen de Vieze Man van Kees van Kooten. ^^
amc
13 jaar geleden
@snegenad; Of kinderen, die zeggen het ook zolang ze geen nederlandse taal krijgen. :)
@Inkie; Klopt, het meervoud is 'meneren'. het is echter geen goed Nederlands omdat het een aanspreektitel is.
Aangezien het op een school is, neem ik aan dat het correct Nederlands moet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Historisch gezien komt "meneer" natuurlijk van Mijn Heer (meervoud: Mijne Heren, nog steeds vaak gebruikt ook) en is oorspronkelijk ook inderdaad een aanspreekvorm. Maar al zeer zeer lang wordt het óók als omschrijving gebruikt (dat is meneer Janssen, dat staat niet vreemd, zelfs mijnheer Janssen staat niet vreemd), dus je zou kunnen beargumenteren dat meneren op zich wel kan kloppen. Ik zeg echter: als je het toch wilt gebruiken voor onderwijs, neem dan juist mee dat "meneer" van "mijnheer" komt, wijs kinderen er op dat je dat nog steeds goed kunt zien bij veel gelovigen die letterlijk "Mijn Heer" of "Mijn Here" gebruiken als ze het over God of Jezus hebben en dat dat archaisch taalgebruik heet. Aangezien meneer "first and foremost" (bij gebrek aan een Nederlandse uitdrukking van die strekking) een aanspreekvorm is, getuigt het van taalbegrip om het meervoud daarvan ook alleen bij de aanspreekvorm te gebruiken zoals gebruikelijk. Dus stel je opent een vergadering met alleen maar mannen, zeg dan: "Mijne heren, welkom bij de vergadering". Stel je wilt het over een groep mannen hebben, zeg dan niet "ik bedoel de meneren Janssen en Klaassen", ook niet "ik bedoel de mannen Janssen en Klaassen", maar zeg gewoon: "ik bedoel de heren Janssen en Klaassen".
Hoe vreemd ik het zelf ook vond, toen ik eenmaal op zoek ging.....tóch kwam er uit, dat het meervoud van meneer, wel degelijk meneren is (?).

Zelf kan ik mij dat niet herinneren van school, en het woord 'meneren" wordt weinig gebruikt denk ik maar zo.

Dit vond ik op het net:

Samentrekking van mijnheer, een samenstelling van mijn en heer.
enkelvoud meervoud
naamwoord meneer meneren
verkleinwoord meneertje meneertjes
Zelfstandig naamwoord
meneer

http://nl.wiktionary.org/wiki/meneer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is 'meneer' een aanspreekvorm (mijn heer).

De uitdrukking 'er zit een meneer in de auto' lijkt me eigenlijk spreektaal. Kennelijk is dat al zo ingeburgerd dat het als zelfstandig naamwoord een meervoudsvorm heeft gekregen. Maar het klinkt vreemd en ongebruikelijk.

Vergelijk het met majesteit. Je hoort wel eens spreken over meerdere majesteiten. Maar het klink wat plagend, vind ik. Maar mijn dochter vind van niet - die is er al meer aan gewend.

Het is taal in ontwikkeling. Heel erg leuk om in groep 7 te bespreken en de kinderen te laten onderzoeken. Petje af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meneren in de auto klinkt erg puberaal.
"Er zaten twee mannen in de auto" is het juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt puberaal ja, en wordt niet tot weinig (meer) gebruikt. Maar grammaticaal gezien, is het een juist woord. Hoe vreemd ook.
Als ik meneren zou gebruiken , heb ik geen hoge pet op van die twee . Het is 'n woord dat je gebruikt als je het cynisch bedoelt . Als 2 ministers in de auto zitten die recent domme beslissingen hadden genomen , zou ik spreken van twee meneren . Dit is het enig juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
twee mannen, meneer bestaat alleen in het enkelvoud, in het meervoud wordt het al snel heren. zo schrijf je in een brief ook aan meneer ... of aan de heren ... en ...