er zaten twee meneren in de auto ...of is het .. er zaten twee mannen in de auto

.....discussiepunt in groep 7, wie weet het antwoord

Weet jij het antwoord?

/2500

Het woord meneren is niet echt een goed Nederlands woord. Je zegt in zo'n geval: Er zaten twee heren in de auto. Of: Er zaten twee mannen in de auto.

Ik zou zeggen twee mannen. Meneren is nogal een kleuterwoord, voor groep 7 niet meer echt passend. Toegevoegd na 1 minuut: Meneer is afgeleid van mijn heer, meneren van mijne heren. Dat is dan natuurlijk een beetje raar: er zaten twee mijne heren in de auto. Toegevoegd na 2 minuten: Da's net zoiets als uwe majesteit zit in de goeden koets. Dat kun je alleen tegen Beatrix zelf zeggen, anders is het hare majesteit.

het is gewoon: mannen

Er zaten twee mannen in de auto of er zaten twee heren in de auto. Meneer is een aanspreektitel en geen persoon als zodanig. Het zijn ook vrouwen en geen 'mevrouwen'. Je noemt ze zo alleen wanneer je ze aanspreekt.

Hoe vreemd ik het zelf ook vond, toen ik eenmaal op zoek ging.....tóch kwam er uit, dat het meervoud van meneer, wel degelijk meneren is (?). Zelf kan ik mij dat niet herinneren van school, en het woord 'meneren" wordt weinig gebruikt denk ik maar zo. Dit vond ik op het net: Samentrekking van mijnheer, een samenstelling van mijn en heer. enkelvoud meervoud naamwoord meneer meneren verkleinwoord meneertje meneertjes Zelfstandig naamwoord meneer http://nl.wiktionary.org/wiki/meneer

Volgens mij is 'meneer' een aanspreekvorm (mijn heer). De uitdrukking 'er zit een meneer in de auto' lijkt me eigenlijk spreektaal. Kennelijk is dat al zo ingeburgerd dat het als zelfstandig naamwoord een meervoudsvorm heeft gekregen. Maar het klinkt vreemd en ongebruikelijk. Vergelijk het met majesteit. Je hoort wel eens spreken over meerdere majesteiten. Maar het klink wat plagend, vind ik. Maar mijn dochter vind van niet - die is er al meer aan gewend. Het is taal in ontwikkeling. Heel erg leuk om in groep 7 te bespreken en de kinderen te laten onderzoeken. Petje af.

Meneren in de auto klinkt erg puberaal. "Er zaten twee mannen in de auto" is het juiste antwoord.

Als ik meneren zou gebruiken , heb ik geen hoge pet op van die twee . Het is 'n woord dat je gebruikt als je het cynisch bedoelt . Als 2 ministers in de auto zitten die recent domme beslissingen hadden genomen , zou ik spreken van twee meneren . Dit is het enig juiste antwoord.

twee mannen, meneer bestaat alleen in het enkelvoud, in het meervoud wordt het al snel heren. zo schrijf je in een brief ook aan meneer ... of aan de heren ... en ...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100