Welke schrijfwijze is juist of aanbevolen?

Niet-Roemeense fluitist, niet-roemeense fluitist of niet Roemeense fluitist?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deze fluitist(e) (geboren in Nederland) heeft niet de Roemeense nationaliteit maar is als enige met de Nederlandse nationaliteit die gespecialiseerd is in de Roemeense stijl. Hij/zij wordt door de rechter niet-ontvankelijk verklaard.

Het beste antwoord

Het is niet-Roemeense fluitist.
Samenstellingen én afleidingen van aardrijkskundige namen behouden de hoofdletter.
Niet Roemeense fluitist zou in slecht Nederlands betekenen dat het geen fluitist is.
Niet kan aan zelfstandige naamwoorden, werkwoorden of bijvoeglijke naamwoorden gekoppeld worden.
In alle gevallen drukt de combinatie met niet- een vaste eenheid uit. Het gaat niet meer om een toevallige eigenschap die ontkend wordt, maar om een vaste eigenschap of categorie, bijvoorbeeld niet-commercieel tegenover commercieel en niet-ontvankelijk tegenover ontvankelijk.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt, dus: hij/zij is de enige niet-Roemeense panfluitist(e) die deze specialistische stijl beheerst.
Horen de samenstellers van de biografie het ook eens van een ander ::)). Het was niet hun enige misser.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ bedankt @Simon, totale tekst is geredigeerd, nu de volgende