Waarom heet het 'mondkapje' en niet 'neuskapje'?

Of mondneuskapje of neusmondkapje...

3 jaar geleden
in: Taal
2K
crispy
3 jaar geleden
Uit al je reacties onder de antwoorden begrijp ik dat je het mondkapje niet wil gebruiken op de voorgeschreven manier, omdat het mondkapje genoemd wordt.
Ik denk dat dit gevaarlijk gedrag is, ten eerste voor de mensen die bij jou in de buurt komen, en ten tweede ook voor jezelf.
Amadea
3 jaar geleden
Snuit jij je neus dus niet in een zakdoek, Goeievraagstell? Want een zakdoek is een doek die in je zak zit...

Antwoorden (2)

De officiële benaming is mondneusmasker.
Maar helaas is dat voor ons Nederlanders een te lang woord en is het al snel afgekort tot mondkapje.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Goeievraagstell
3 jaar geleden
Ik vraag me dan wel af: als een mondkapje verplicht is, dan hoeven we onze neus niet per sé te bedekken toch? Anders hadden ze maar mondneusmaker moeten zeggen.
TurfGraver
3 jaar geleden
Mondkapje = mondneusmasker
De naam geeft niet aan hoe het gebruikt wordt.
Daarbij, waarom zou je het niet juist willen gebruiken?
SentWierda
3 jaar geleden
Het RIVM gebruikt al jaren de term mondneusmasker. Bijvoorbeeld in het RIVM-rapport 'Inhoudelijke onderbouwing met betrekking tot adviezen over toepassing van niet-medische mondneusmaskers in openbare ruimten.' Vastgesteld in het OMT op 4 mei 2020.
Tegenwoordig gebruikt het RIVM in persberichten meestal de verkorte vormen: mondmasker en mondkapje.
tinus1969
3 jaar geleden
"als een mondkapje verplicht is, dan hoeven we onze neus niet per sé te bedekken toch? "
Ik zou dan eerst de wetstekst er op na lezen... Een stoplicht heet volgens de wet ook geen stoplicht.
Zolang officiële instanties als het RIVM, de politiek en de media praten over mondkapjes is het normaal, dat het in het dagelijks taalgebruik wordt overgenomen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Goeievraagstell
3 jaar geleden
Nou ja. Als ze mondkapje zeggen dan kunnen mensen hun neus onbedekt laten..
tinus1969
3 jaar geleden
@Goeievraagsteller, en bij een stoplicht mag je nooit doorrijden...
SentWierda
3 jaar geleden
@tinus1969. Dat klopt: bij een stoplicht moet je stoppen. Want een stoplicht is een verkeerslicht dat rood is.
Niet te verwarren met de andere betekenis van stoplicht: het achterlicht van een auto dat rood oplicht bij remmen.
Overigens is het verschil tussen stoplicht en verkeerslicht al beantwoord op een vraag van 10 juni 2010.