Moet je een hoofdletter of kleine letter gebruiken als de zin begint met een natuurkundige groot- of eenheid?

Toegevoegd na 11 minuten:
Bij bijvoorbeeld "m/s is een eenheid van de grootheid V." De afkorting van de eenheid meter is m.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

Vermijd dit door te herschrijven. Het gaat fout als je nanometer (nm) bedoelt, en Nm (Newton.meter) zou schrijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Cryofiel: In de natuurkunde is het onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters van wezenlijk belang. Dat belang gaat boven spellingsregels.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een zin begint altijd met een hoofdletter. Dus ook een natuurkundige groot- of eenheid schrijf je dan met als eerste letter een hoofdletter.

Toegevoegd na 49 minuten:
M/s is... [etc.] schrijf je dan dus.
Als je dat raar vindt staan, dan kan je de zin natuurlijk ook simpel herschrijven: Een eenheid van de grootheid V is m/s.
Amadea
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Een zin begint niet altijd met een hoofdletter. Bijvoorbeeld:
's Morgens kijk ik altijd even op Goeievraag.nl.
Amadea
9 jaar geleden
Dat komt doordat die constructie een verkorting is. Vroeger schreef men: Des morgens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vermijd dit door te herschrijven. Het gaat fout als je nanometer (nm) bedoelt, en Nm (Newton.meter) zou schrijven.
Cryofiel
9 jaar geleden
Precies. In de natuurkunde is het onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters van wezenlijk belang. Dat belang gaat boven spellingsregels.