Iets wel weten, maar niet op de naam kunnen komen. Heeft dit een benaming?

Je kent het wel.. Vraagt iemand om die ene acteur.. En je weet wie hij bedoeld.. je weet de naam.. maar je kan er effe niet op komen..

Heeft dit ("vergeetachtige")moment een benaming?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
3.4K
Ivana
9 jaar geleden
Laat ik er nou niet op kunnen komen....;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het ligt op het puntje van mijn tong....
Poet
9 jaar geleden
Iemand zoekt naar het juiste woord Toegevoegd na 1 minuut:
of hij / zij zoekt naar de juiste naam. Toegevoegd na 1 minuut:
Het is iemand even ontschoten

Het beste antwoord

Het ligt op het puntje van mijn tong.

Toegevoegd na 13 uur:
Het fenomeen waarbij een woord op het puntje van je tong ligt, wordt in het Engels aangeduid met tip of the tongue (TOT). Karen Emmorey ontdekte dat gebruikers van gebarentaal eenzelfde fenomeen kennen: tip of the fingers (TOF).

Onderzoek uit San Diego laat zien dat zo’n tijdelijke black-out te maken heeft met hoe frequent we woorden gebruiken.

Een veelgehoorde theorie is dat wanneer je aan een bepaald woord probeert te denken, er een ander gelijkklinkend woord naar boven komt in het brein. Dit woord blokkeert als het ware de toegang tot het woord dat je eigenlijk zoekt. Taalkundigen gebruiken voor dit mechanisme ook wel het woord ‘fonologische blokkering’.
SimonV
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Correct. En hier wordt uitgelegd hoe dat werkt: http://www.kijkmagazine.nl/nieuws/wat-gebeurt-er-als-iets-op-het-puntje-van-je-tong-ligt/
Thecis
9 jaar geleden
an zit het met de inhoud wel goed (je weet precies wat je bedoelt), alleen is de link met de vorm even zoek.
Precies wat mensen met afasie dagelijks ervaren...
Thecis
9 jaar geleden
(vergeten te vermelden, quote vanuit de link van Amadea).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit antwoord is het meest passend bij mijn vraag, bedankt!

Andere antwoorden (3)

Er is niet echt een benaming voor,
Je kunt bv. wel zeggen dat je het niet kan verwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
is een hele lichte vorm van afasie.
Afasie is meestal gekoppeld aan hersenletsel, maar komt ook regelmatig bij gewone mensen voor, heel duidelijk zichtbaar wanneer je niet op de naam van iets kan komen. Het is dan niet meteen dat je afasie hebt, maar dat is wel het effect.

Toegevoegd na 6 uur:
Ok, de aanpassingen omdat ik niet duidelijk ben geweest.

Echte afasie is een klinisch psychologische aandoening waarbij spraak en denken niet met elkaar overeen komen. Dit kan zich op twee manieren uiten:
- je weet wat je wilt zeggen, maar het komt er niet uit omdat je niet op de woorden kan komen (primaire afasie)
- Je komt uitstekend uit je woorden, maar je verhaal is een onsamenhangend geheel (secundaire afasie).

Afasaie komt meestal voor door hersenletsel. Waarom meestal? Omdat het ook aangeboren kan zijn!
Op latere leeftijd kan dus ook afasie ontstaan en dit is meestal door hersenletsel (door ziekte, ongevallen, zuurstoftekort, etc).

Het niet op woorden kunnen komen, komt overeen met de aangeboren afwijking die afasie heet. De effecten op neurologisch gebied zijn hetzelfde waardoor dit overeenkomt.

Door drinken kan je inderdaad ook niet op dingen komen, maar dit is een totaal andere neurologische werking dan met afasie.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een min van mij.dan is lichte verwardheid,een lichte vorm van dronkenschap.
het is niet dat je dronken bent,maar dat is wel het effect.
volgens de door u gevolgde redenatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
afasie is weldegelijk een vorm van hersenletsel. Zie http://www.afasie.nl/new/?cat=afasie&nr=4
Maar wat de vraagsteller bedoelt is dat niet. Die bedoelt een niet-structurele woord-vergeetachtigheid...
Thecis
9 jaar geleden
Zie toevoeging voor als ik niet duidelijk was.
Afasie is dus niet alleen hersenletsel, het kan ook aangeboren zijn. De neurologische effecten die men ziet wanneer het aangeboren is komen overeen met het niet op woorden komen. @niko. lichte verwardheid hoeft niet dezelfde neurologische grondslag te hebben, maar kan wel. Dit zou dus onder afasie kunnen vallen.
Wanneer je gedronken hebt, is het neurologische effect zeker anders en niet te vergelijken met afasie. Andersom lijken mensen die hele erge afasie hebben soms wel eens dronken ja. Maar dat is niet het effect wat ik beoogde, hoop dat het nu duidelijker is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ok.dat is duidelijk.+
Een seniorenmomentje.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dit is natuurlijk niet de officiële term, maar wel een die in mijn omgeving voor dergelijke situaties gebruikt wordt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Dit is natuurlijk niet de officiële term, maar wel een die in mijn omgeving voor dergelijke situaties gebruikt wordt.