Het loopt vaak met een sisser af. Wat is een sisser?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6.7K

Het beste antwoord

'Met een sisser aflopen' betekent
'tegen je verwachting goed aflopen'

Een sisser is een term die we van de vuurwerkmakers overgenomen hebben. Het was een bolletje natgemaakt kruit dat niet met een knal uit elkaar spat, maar alleen maar een sissend geluid maakt. Vandaar de betekenis van met een sisser aflopen.

Vreemd genoeg gebruiken Vlamingen en Nederlanders de uitdrukking niet in dezelfde omstandigheden. Nederlanders zijn opgelucht als iets met een sisser afloopt, Vlamingen zijn doorgaans teleurgesteld. Laat ik dat even met voorbeelden illustreren. Een Nederlandse krant kan opgelucht melden dat een grote containerbrand met een sisser afgelopen is, want op een paar gesneuvelde ramen na is er geen schade. Veel Vlamingen zullen nu verbaasd opkijken: "Hadden ze dan liever gezien dat alles in de fik ging?" Een Vlaamse krant meldt teleurgesteld dat de pogingen van Rijkswaterstaat om het lek in de Julianadijk met klei te dichten, met een sisser afgelopen zijn, want er sijpelt nog steeds water weg. Veel Nederlanders zullen nu de wenkbrauwen fronsen: "Willen ze dan dat we verdrinken?"

Van Dale kent vreemd genoeg alleen de opgeluchte versie ("geen ernstige gevolgen hebben"). Daar moet ik iets aan doen. Ik meld ze vandaag nog het bestaan van de Vlaamse sisser. Al was het maar om een diplomatieke rel met Nederland te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Vuurwerk wat niet ontploft is een sisser... Dat sist wel, maar knalt niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sisser
1) Aflopende meevaller 2) Erwt 3) Hiermee valt de afloop nogal mee 4) Persoonsbenaming 5) Stukje vuurwerk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, verkeerde knop!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen probleem... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad de 'sisser' die in deze uitdrukking bedoelt wordt. Er komt geen knal; het loopt met een sisser af.
+1
sisser
1) Aflopende meevaller 2) Erwt 3) Hiermee valt de afloop nogal mee 4) Persoonsbenaming 5) Stukje vuurwerk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik heb begrepen zeiden ze dat in irak toen er geen bommetjes werden gevonden: tsssss, tiss wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sisser
Uitspraak: ˈsɪser de -woord (mannelijk) Zelfst. Naamw. met een sisser aflopen (= tegen je verwachting goed aflopen) `Het hachelijke avontuur is met een sisser afgelopen.`
gevonden op http://www.woorden.org/woord/sisser
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de uitspraak wordt bedoeld dat een probleem of een uitspraak in een korte tijd "uitblust". Achteraf gezien stelde het dus niet zoveel voor. Het woord sisser komt van de drup die op een gloeiende plaat valt en snel verdampt en onder een sissend geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een gasfles dreigt te exploderen, dan kan soms het gas eerder ontsnappen door het overdruk ventiel. Dit geeft een sissend geluid. Doordat het gas ontsnapt is, ontploft de gasfles niet.
Hiervan is de sisser afgeleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord sisser behoort tot de onomatopeeën of klanknabootsingen. Je hoort de lont sissen of het ventiel lucht uitsissen. Vermist het woord al oud is , zal het eerder in de vuurwerk sector ontstaan zijn.