Is vrijwilligerswerk nog steeds vrijwilligerswerk als het gedwongen vrijwilligerswerk is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Het beste antwoord

Aan het woord denk ik al gemakkelijk af te leiden, maar voor de volledigheid toch even naar de definitie van vrijwilligerswerk kijken. Voor het gemak ga ik even voor de definitie van vrijwilligerswerk, Wikipedia citeren:

"Vrijwilligerswerk kent geen eenduidige definitie. Wel kan er gezegd worden dat vrijwilligerswerk altijd vier componenten bevat:

1) Het is het geheel van activiteiten die op vrijwillige basis worden uitgevoerd,
2) zonder financiële vergoeding (buiten eventuele onkostenvergoedingen),
3) in georganiseerd verband,
4) en met een maatschappelijk doel en voor anderen, hetzij individuen, groepen of de samenleving in haar geheel."

Om dit, denk ik niet al te lastige, vraagstuk op te lossen kunnen we, als we uitgaan van deze definitie/uitleg van vrijwilligerswerk, natuurlijk al stoppen bij punt 1. En dit bevestigt wat het woord natuurlijk al doet vermoeden: wordt het geheel van activiteiten niet op vrijwillige basis uitgevoerd, dan is er GEEN sprake van vrijwilligerswerk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier is dus ook uit af te leiden dat zodra iets verplicht wordt, het woordje "vrijwillig" logischerwijs komt te vervallen.. :) Ik kan me dan persoonlijk ook geen situatie voorstellen waarin vrijwilligerswerk verplicht is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De punten 2,3 en 4 passen bij een taakstraf. Punt 1 kan technisch ook kloppen voor een taakstraf, je hebt namelijk de keuze een taakstraf of een geldboete. Daarbij kies je vrijwillig voor de taakstraf.
ronron1212
9 jaar geleden
voor vrijwilligers werk kan de vrijwilliger 150 euro per maand ontvangen en dat 10 maanden met een max van 1500 euro per jaar.
@viridiflavus bij zeeman voor 0 euro waar voor is dat dan? Dat mag namelijk niet.

Andere antwoorden (2)

Definitie:

Werk dat in enig georganiseerd verband onverplicht en onbetaald wordt verricht ten behoeve van anderen of de samenleving.

Dus dat zou betekenen dat verplicht vrijwilligerswerk niet bestaat.

Maar wat is precies verplicht vrijwilligerswerk. Want het "verplicht" doen van vrijwilligerswerk voor je uitkering is natuurlijk niet echt verplicht. Niemand verplicht jou om het vrijwilligerswerk te doen. Je kan er ook voor kiezen het dan nog niet te doen, alleen krijg je dan geen geld meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
voor vrijwilligers werk kan de vrijwilliger 150 euro per maand ontvangen en dat 10 maanden met een max van 1500 euro per jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt, oftewel de vrijwilligersbijdrage. Desondanks neemt dat feit niet weg dat "verplicht" vrijwilligerswerk geen vrijwilligerswerk meer is.
Bedoel je misschien dat het 'gemanipuleerd' vrijwilligerswerk wordt? Zo van: " je komt hier om koffie te schenken (want dat vind je leuk, en -alleen- dat is afgesproken) maar dan kun (moet) je ook de zaal stofzuigen, en morgen gaan we ... en dan wil (eis) ik dat je ... " .
Nee, dat is geen vrijwilligerswerk meer, maar soms wel heel moeilijk om te weigeren. Toch: niet doen!