Hoe heten uitzonderingen van het bijvoeglijk naamwoord die ervoor moeten in het frans?

In het frans staan de meeste bijvoeglijke naamwoorden achter het zelfstandig naamwoord en maar een paar ervoor. Welke zijn die en hoe worden die naar het meervoud vervoegd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
5.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik leerde op de middelbare school een rijmpje:
bon beau nouveau joli,
gros haut long petit
jeune vieux mauvais méchant
autre vaste meilleur et grand Ik ken t nog steeds uit mn hoofd :-), 30 jaar later
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb sterk de indruk dat ook de Fransen steeds vaker het bijv.nw vóór het zelfst.nw zetten. Dat zeg ik als toerist, ik heb geen verstand van Frans.

Antwoorden (3)

grand, gros, petit, jeune, vieux, bon, mauvais, beau en joli. dit zijn de bekenste
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ dat zijn inderdaad de bekendste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
"Les adjectifs qualificatifs" (zo zijn deze woorden geschreven op de website van je bron) betekent "de bijvoeglijke naamwoorden". Een veel te algemene term dus voor wat de vraagsteller precies wil weten. De vraagsteller vraagt naar de precieze term voor de uitzonderlijke bijvoeglijke naamewoorden die in tegenstelling tot de anderen vóór zelfstandige naamwoorden worden gezet. Dit lijkt mij dus niet het juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je de hele pagina gelezen of het woord vertaald in een vertaalmachine? Ze zeggen iets over het naamwoord in een bepaalde zin, ze drukken iets uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Via die website kom je bv op deze:
http://www.connectigramme.com/place-adj.html/odyframe.htm
of op deze
http://www.patenotte.name/Aix/Ecriture/Feuilles_aides_pedagogiques/place_changeante_de_certains_adjectifs.htm Dit is een hele aardige website om te oefenen.
http://soutien67.free.fr/francais/activites/adjectifs/adjectifs.htm van mij dus een plus
Antoni
9 jaar geleden
rooiedees, ik heb de hele pagina gelezen en je antwoord ook nog een keer, maar weet nog steeds niet de term voor de bijvoeglijke naamwoorden die altijd vóór het zelfstandig naamwoord moeten staan, dus de bijvoeglijke naamwoorden die op de website van je bron bij 1.b. staan: "Quelques adjectifs se placent avant le nom qu'ils modifient.". Ik ben benieuwd naar je definitieve antwoord op de vraag.
Antoni
9 jaar geleden
JoanDarc, dus het antwoord is eigenlijk te vinden op http://www.connectigramme.com/place-adj.html/odyframe.htm in de kolom "Avant le nom", begrijp ik: Avant le nom 1. Les adjectifs affectifs et appréciatifs Un bel enfant
Un petit oiseau
Une bonne surprise 2. Les adjectifs courts et courants petit, moindre, gentil, joli, gros, autre… Une autre fois 3. Les adjectifs intégrés au nom Les jeunes mariés
Le beau-frère 4. Les adjectifs qualifiant des noms propres Le célèbre Dr. Watson 5. Les adjectifs numéraux, bien qu'on ne les classe généralement pas parmi les qualificatifs se placent également devant le nom modifié. Le premier amour
Le deuxième enfant
Le dernier métro Mais La semaine dernière
L'année prochaine
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Antoni, ja daar is alles te vinden.
Helaas schrijft rooiedees: les adjective qualificatives, terwijl de juiste schrijfwijze is: les adjectifs qualificatifs.
Ik heb een plus gegeven omdat rooiedees de vragenstelster op het goede spoor gezet heeft. Dus wel een waardevol antwoord, maar inderdaad niet het 100% goede.
Het formuleren van het echt juiste antwoord laat ik aan jou over.
Antoni
9 jaar geleden
Ik vind het vreemd dat er niet één term bestaat voor deze bijvoeglijke naamwoorden. De indeling in vijf verschillende termen is handig en informatief, maar ik neem aan dat er één allesomvattende term bestaat. Ik ben benieuwd of iemand die weet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
les exceptions des adjectifs qualificatifs sont répartis en cinq groupes.
het vaste rijtje met uitzonderingen is:
mauvais, méchant, vilain, beau, petit, haut, jeune, joli, gros, nouveau, gentil, vieux et bon,
grand et meilleur, vaste et long.
Dit rijtje moet men gewoon uit het hoofd leren.
Zij worden in het meervoud net zo vervoegd als de bijvoeglijke naamwoorden die achter het zelfstandig naamwoord komen.
Er zijn bijvoeglijk naamwoorden die helemaal veranderen als ze vrouwelijk worden b.v.:
beau->belle (mooi); vieux->vielle (oud); gros->grosse(dik);
bon-bonne (goed); nouveau->nouvelle(nieuw);
blanc->blanche (wit); long-longue (lang).

Een bijvoeglijk naamwoord krijgt in de meervoud een -s erbij als het mannelijk is, als het vrouwelijk is komt er een -es bij.
Als een bijvoeglijk naamwoord al eindigt met een -e, komt er bij de vrouwelijke vorm niet nog een -e bij:
Bijvoeglijk naamwoorden die eindigen met een -s, krijgen in het meervoud niet nog een -s erbij
Bijvoeglijk naamwoorden die eindigen met -x, krijgen in het meervoud geen -s erbij.
Bijvoeglijk naamwoorden die eindigen met -eau, krijg in de meervoudsvorm een -x erbij .
Sommige bijvoeglijk naamwoorden nemen een 'aparte vorm' aan voor een klinker of een 'stomme h': un beau cadeau-> un bel homme; un nouveau livre->un nouvel ordinateur (een nieuwe computer).

Toegevoegd na 12 minuten:
Er bijvoeglijke naamwoorden die zowel vóór als achter het zelfstandig naamwoord kunnen worden gebruikt. In beide gevallen heeft het bijvoeglijke naamwoord echter een andere betekenis.
un grand homme=een groot man, en
un homme grand=een grote (lengte) man.
un ancien maire= een oud-burgemeester, en
un maire ancien=een oude burgemeester

Toegevoegd na 12 minuten:
Er bijvoeglijke naamwoorden die zowel vóór als achter het zelfstandig naamwoord kunnen worden gebruikt. In beide gevallen heeft het bijvoeglijke naamwoord echter een andere betekenis.
un grand homme=een groot man, en
un homme grand=een grote (lengte) man.
un ancien maire= een oud-burgemeester, en
un maire ancien=een oude burgemeester