Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heten uitzonderingen van het bijvoeglijk naamwoord die ervoor moeten in het frans?

In het frans staan de meeste bijvoeglijke naamwoorden achter het zelfstandig naamwoord en maar een paar ervoor. Welke zijn die en hoe worden die naar het meervoud vervoegd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
5.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik leerde op de middelbare school een rijmpje:
bon beau nouveau joli,
gros haut long petit
jeune vieux mauvais méchant
autre vaste meilleur et grand Ik ken t nog steeds uit mn hoofd :-), 30 jaar later
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb sterk de indruk dat ook de Fransen steeds vaker het bijv.nw vóór het zelfst.nw zetten. Dat zeg ik als toerist, ik heb geen verstand van Frans.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

grand, gros, petit, jeune, vieux, bon, mauvais, beau en joli. dit zijn de bekenste
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ dat zijn inderdaad de bekendste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
"Les adjectifs qualificatifs" (zo zijn deze woorden geschreven op de website van je bron) betekent "de bijvoeglijke naamwoorden". Een veel te algemene term dus voor wat de vraagsteller precies wil weten. De vraagsteller vraagt naar de precieze term voor de uitzonderlijke bijvoeglijke naamewoorden die in tegenstelling tot de anderen vóór zelfstandige naamwoorden worden gezet. Dit lijkt mij dus niet het juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je de hele pagina gelezen of het woord vertaald in een vertaalmachine? Ze zeggen iets over het naamwoord in een bepaalde zin, ze drukken iets uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Via die website kom je bv op deze:
http://www.connectigramme.com/place-adj.html/odyframe.htm
of op deze