Wat is het verschil tussen een relativering, een tegenwerping, een tegenstelling en een nuancering?

Ik kom altijd deze begrippen tegen bij leesteksten en dan weet ik niet zo goed wat het nou precies betekent. Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
9.9K

Antwoorden (2)

Bij een relativering worden zaken in het juiste perspectief geplaatst. Dan maak je geen olifant van een mug, maar blijf je dat beestje gewoon als een klein insect zien.

Bij een tegenwerping worden redenen gegeven waarom een bepaalde veronderstelling niet klopt. Omdat het zus en/of zo is kan dat dus niet, wordt uitgelegd.

Bij een tegenstelling gaat het om iets dat precies de andere kant van een zaak laat zien. Het is niet bewolkt en regent helemaal niet, maar het is prachtig zonnig weer.

Bij een nuancering wordt iets dat nogal cru gesteld is kleiner en verfijnder uitgelegd.
Amadea
9 jaar geleden
Relativering: Afzwakking. De schrijver laat bijvoorbeeld zien dat er ook een andere kant aan een verschijnsel zit. Synoniem: nuancering.

Nuancering: Een bewering of een standpunt wordt iets afgezwakt door te laten zien dat er ook andere gezichtspunten mogelijk zijn. Verwant met: relativering.

Tegenwerping: De schrijver maakt bezwaar of heeft bedenkingen tegen een eerdere bewering of argumentatie (van een ander).

Tegenstelling: De schrijver geeft aan dat een feit of bewering staat tegenover een ander feit of een andere bewering.

^ Dit is hoe het in mijn Op Niveau Taalvaardigheid Nederlands lesboek staat!