In welke mate is het praten met handen beroepsafhankelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.1K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Een gebarentolk voor doven zal niet zonder kunnen, een medewerker van een telefonisch call-center zal zijn gebaren alleen voor zichzelf maken. Maar ik begrijp verder niet precies waar je naar toe wil met deze vraag.

Antwoorden (2)

Dat hangt er erg van af hoe je dat bedoelt en dat zet je er niet bij.

Een verkeersregelaar "praat" de hele dag met zijn handen en die meneer met die "tafeltennisbatjes" die vliegtuigen naar hun gate leidt ook.

Een datatypiste tja, die mag haar handen juist niet in de lucht zwaaien.
En een chirurg ook niet, dus die "praten" om die reden zeer waarschijnlijk niet met hun handen.
Bij sommige beroepen gebruik je juist je handen om andere mensen iets duidelijk te maken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vergeet de doventolk niet!
Commando's reageren met handsignalen als men geen geluid mag maken tijdens een oefening of missie. Doventolken gebruiken hun handen ook primair om iets over te brengen.

Echter ook mensen die een mediatraining (zoals mensen in de politiek) of mensen die een communicatiecursus hebben gehad weten van het handgebruik (bijvoorbeeld praten met de handpalmen naar buiten).

In welke mate is het beroepsafhankelijk. Primair voor alle beroepen die handsignalen gebruiken om een ander iets duidelijk te maken. Secundair binnen alle beroepen waarin je je handen gebruikt als ondersteuning om iets op een bepaalde manier over te brengen. Dit kan in allerlei beroepen die met mensen te maken heeft. De verkoper, minister of je eigen leidinggevende.