wat is het verschil tussen een puber en een adolescent?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
42.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Puberteit" verwijst over het algemeen naar de overgangsfase tussen de kindertijd en de adolescentie, hoewel de begrippen in het dagelijks gebruik elkaar gedeeltelijk overlappen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Adolescentie

Het beste antwoord

Wat het verschil tussen een puber en adolescent is staat in de volgende boeken van ontwikkelingspsychologie en doelgroepen beschreven:

Even een globale samenvatting

* Puberteit is van 12 tot 16 jaar
* Adolescentie is van 16 tot 21 jaar.

De puber
Lichamelijke ontwikkeling: Groeispurt
Meisjes;
- Heupen groeien - Typisch vrouwelijke lichaamsbouw
- Vetmassa neemt toe (28%)

Jongens;
- Botten worden dikker en zwaarder
- Typisch mannelijke lichaamsbouw - Vetmassa neemt toe (16%)
- Spiermassa neemt toe

Cognitieve ontwikkeling:
*Start van formeel- operationele fase:
- Langetermijngeheugen neemt toe
- Meer en betere denkstrategieën om te onthouden
- Abstracter denken: over mogelijkheden die de werkelijkheid overstijgen.
Mening ontwikkelen over allerlei zaken.
- Verbanden leggen
- Tegenstrijdig handelen

Sociaal-affectieve ontwikkeling:
*Zelfstandig worden en verantwoordelijkheid dragen
- Loskomen van ouders en volwassen worden.
- Gaat vaak samen met ruzies
*Eigen identiteit zoeken en een zelfbeeld ontwikkelen.

De adolescent
Lichamelijke ontwikkeling:
* Lichamelijk volwassen
- Maximale lengte, spierkracht en uithoudingsvermogen
* Accepteert lichamelijke ontevredenheid

* Slaapschuld
Je biologische klok verschuift waardoor je later gaat slapen.

Cognitieve ontwikkeling:
* Nog meer toename van langetermijngeheugen
* Proces abstract en kritisch denken wordt voltooid
- Kan eigen mening beter beargumenteren
- Kan luisteren naar en nadenken over andermans mening

Sociaal- affectieve ontwikkeling:
* Duurzame contact en intieme relaties
* Blijft experimenteren met gedrag en uiterlijk
* Seksueel volledig ontwikkeld, wel verschil tussen man en vrouw.
- Mannen leggen nadruk op seksuele beleving
- Vrouwen leggen nadruk op gehechtheid en intimiteit.

Conclusie: Het verschil tussen een puber en adolescent is op lichamelijk, cognitief en sociaal-affectief (ze sociale omgang met iedereen) gebied te zien en het is een andere leeftijdscategorie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Puberteit gaat over lichamelijke ontwikkelingen. Adolescentie gaat over de gehele levensfase inclusief de psychische veranderingen. In het spraakgebruik spreken we echter gewoon over puberaal gedrag, dus een werkelijk verschil is er in het Nederlands niet meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De puberteit is de periode waarin meisjes en jongens zich tot volwassene ontwikkelen. Ze worden geslachtsrijp en ontwikkelen zich mentaal tot volwassenen. In het algemeen valt de puberteit tussen het tiende en achttiende levensjaar.
Adolescentie is de overgang in de ontwikkeling tussen de jeugd en volledige volwassenheid, hetgeen een periode representeert waarin een persoon biologisch, maar niet emotioneel volgroeid is. De leeftijden die beschouwd worden als onderdeel van de adolescentie verschillen per cultuur.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, gedeeltelijk waar. +
Een adolescent is over het algemeen ouder dan een puber. Adolescentie begint dus later dan puberteit, maar deze perioden kunnen elkaar overlappen, afhankelijk van de definities die worden gebruikt voor deze begrippen.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, goed antwoord +1. Met betrekking tot doelgroepen.
een puber vind iets mooi of lelijk, goed of kwaad en bekijkt alles van een kant bijv.: jan doet heel stom tegen iedereen. en een adolescent denkt dat ook maar bekijkt het ook van de kant: ja maar aangezien welke periode hij heeft doorgemaakt afgelopen week.

en de adolescent vind het belangrijk wat de ouders te vertellen hebben, er ontstaat soms ook een bepaald geweten bij de adolescent op basis van de ideeën van de ouders. Zo kan de adolescent bijvoorbeeld in een situatie dat het de weg over wilt steken bij roodlicht de stem van de ouders herinneren met de norm dat je moet wachten tot het licht op groen is gesprongen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Um.. Nee. Gebasseerd op de feiten komt dit nog het minst overeen. Sorry.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gebaseerd*