wat betekend dit deze uitleg bij het begrip moralist?

Ik zag in het woorden boek het volgende staan voor het begrip moralist:
moralist
1) Aanhanger van een zekere filosofie 2) Bewaker van de goede zeden 3) Boeteprediker 4) Kenner van de moraal 5) !!Land in Afrika !!6) Persoonsbenaming 7) Schrijver over de zeden 8) Zedenkundige 9) Zedenleraar 10) Zedenleraar, -meester...

maar ik heb nergens iets gevonden over een land in afrika. Wie weet waar ze hier op doelen.

zie: http://www.encyclo.nl/begrip/moralist

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

Ten eerste een goede vraag ! Zelf gebruik ik ook nog wel eens www.encyclo.nl en ik moet zeggen dat ik talloze malen door allerlei verklaringen en synoniemen werd verrast. In de kleine lettertjes zie ik de verklaring. Er is o.a. gebruik van een puzzelwoordenboek gemaakt. En dit betekent dat je niet ALTIJD één op één een goed synoniem krijgt. Een casuïst is namelijk ook een moralist en de verklaring van dit woord zie ik nergens terug in dit hoofdstuk (begrip moralist) terug.

Wikipedia geeft trouwens ook geen Afrikaans land als moralist of iets gelijks aangeeft.

In het verleden bewoonden de MOREN een gedeelte van AFRIKA. Een bevolkingsgroep, die vooral bestond uit Arabieren en Marokkaanse Berbers. Maar de begrippen Moor, Moren en moralist hebben mijns inziens niets met elkaar te maken.

Zou nog iemand een verklaring van je goede vraag hebben ? Graag houd ik deze goede vraag ( ik heb deze als goede vraag gewaardeerd ) in de gaten !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je even doorklikt, links bovenin op encyclo.nl op "bronnen", en vervolgens ALLE bronnen, dan zie de dat de encyclo 757 bronnen gebruikt om informatie vandaan te halen. O.a. van Puzzelwoordenboek, Woorden.org, Woorden-Boek.nl, MijnWoordenboek, en in de laatste van dit rijtje duikt het Afrikaanse land Moralist ook al op.
http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniem.php?woord=moralist

Waarschijnlijk gebruikt MijnWoordenboek weer andere bronnen, en daar zullen b.v. puzzelsites tussen zitten, waar bezoekers zelf hun vondsten mogen invullen. Natuurlijk kan het zijn dat er dan ergens iets wordt ingevuld in een verkeerd venster, maar het is ook mogelijk dat iemand denkt dat het leuk is, om de boel een beetje te saboteren.

Door de enorme hoeveelheid bronnen zal het voor encyclo.nl niet mogelijk zijn om dagelijks alles te controleren. Maar ik denk wel als je het even meldt, dat het wordt weggehaald.

Het kan overigens nog veel mooier, want op deze site:
http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/land%20in%20Afrika/1
kunnen wij leren, dat existentiefilosoof, constructionist, natuurfilosoof, existentialist, structuralist,
taalfilosoof, fenomenoloog, pragmatist, positivist, skepticus, platonist, en modernist ook allemaal landen in Afrika zijn. Dat is nieuw voor mij, en ook voor jou! ;-)