Wat is een schagchel?

In Haarlem is er een straat genaamd de schagchelstraat, maar wat betekent dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
4.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede vraag, het staat niet in het Algemeen Nederlands Woordenboek en niet in de Van Dale, dus ik ben benieuwd of iemand het antwoord weet.
SimonV
9 jaar geleden
Inderdaad.
Schag betekende "grote hoeveelheid, massa". Maar verder kom ik ook niet. Uit de straatnamen in de buurt van de Schagchelstraat kan ik het ook niet afleiden. Misschien is het de naam van een destijds bekend iemand in Haarlem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is er een VV bij je in de buurt of een bibliotheek of zoiets? Met infobalie? Bestaat er zoiets als een boekje met straatnamen uitleg?
Volgens mij bestaan er wel in sommige gemeentes boekjes waar uitleg instaat over de straatnamen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Het lijkt mij een oude vorm van het woord sjacher. (sjacheren: op minder fatsoenlijke manier handel drijven)
-Ik sacher
-Hij is een sjacheraar Maar dit is op gevoel. Ik heb hier absoluut geen bronnen voor,
SimonV
9 jaar geleden
Dat komt in de richting van mijn antwoord: "sluw".

Het beste antwoord

Het woord schagchel lijkt “sluw” te betekenen.

“Zijn schagchel geest heeft dan ook zulk eene hoogte bereikt, dat bij de kolonisten het woord bedriegen niet bestaat maar zijne plaats heeft ingeruimd aan het woord slim zijn.”

Dat zou passen bij de parallel lopende Frankestraat. Frank betekende: “vrij, vrijmoedig, brutaal”.

Toegevoegd na 11 uur:
Met dank aan Ozewiezewoze:
Het woord sjacheren kan hier vandaan komen: op een minder fatsoenlijke manier handel drijven.

Toegevoegd na 11 uur:
Etymologie: schagchelen betekent hetzelfde als schachelen. En schachelen is een oude vorm van sjacheren.
SimonV
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Volgens mij heb je het bij het rechte eind.
(+)
SimonV
9 jaar geleden
Jij ook een plus: dankzij jouw tip vond ik de link met schachelen, sjacheren, sjachelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus: De Schagchelstraat is een straat met een gevarieerd aanbod aan ambachtelijke winkels; van een tattoo shop tot een edelsmid, volgens een website van Haarlem.
Misschien wordt met schagchelen "op een ambachtelijke manier handel drijven" bedoeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fijn! Bedankt.