Is er betekenisverschil tussen 'van de hand wijzen' en 'afwijzen'?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
7.7K

Het beste antwoord

Ja. Want alleen dingen kunnen van de hand gewezen worden; die uitdrukking is onlosmakelijk verbonden met het onbepaald voornaamwoord 'iets'. Terwijl afwijzen zowel op dingen als op personen van toepassing kan zijn.
Beide betekenen verder wel dat waar het om draait niet geaccepteerd wordt maar afgekeurd. Je kunt een voorstel van de hand wijzen en het daarmee weigeren te aanvaarden. Maar een persoon kan je niet van de hand wijzen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ook andere antwoord is zeer waardevol, beide dus eigenlijk het beste!

Andere antwoorden (2)

Dingen worden van de hand gewezen (geweigerd); personen worden afgewezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee hoor: verzoek afgewezen
het Handwoordenboek van Nederlandsche Synoniemen (1908)*

Van de hand wijzen onderstelt meer eene beleefde weigering.
Afwijzen is iets officieel weigeren, en laat in het midden op welke wijze de weigering geschiedt, terwijl af wijzend beschikken meer bepaald het oog heeft op eene schriftelijke beantwoording van wege een machthebbend persoon of college.

Toegevoegd na 5 minuten:
bron: Weiland & Landré - Woordenboek der Nederduitsche synonimen (1821), band 1, bladzijde 146.
http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=van+de+hand+wijzen

Toegevoegd na 14 minuten:
http://synoniemen.net/grafisch.php?zoekterm=van+de+hand+wijzen

Je kunt je de woorden in deze weergave voorstellen als elkaar afstotende magneetjes die, als het ene woord het andere kan betekenen, met elastiekjes aan elkaar zitten. Tussen sommige woorden zie je verbindingen twee kanten op. In dat geval werkt de synonymie in twee richtingen.
Het systeem zal als je een magneetje versleept, nadat je het loslaat, een nieuw krachtenevenwicht zoeken. De zoekterm blijft altijd vast in het midden, tenzij je die specifiek naar een andere plaats sleept. Klik op een woord om het als nieuw trefwoord te kiezen.

Toegevoegd na 3 uur:
Het voorstel wordt van de hand gewezen.
Uw verzoek om gratis te mogen procederen is van de hand gewezen.
U hebt het toen aan de rechter gevraagd, maar die heeft het verzoek afgewezen.
Een manuscript wordt afgewezen (zonder opgave van redenen).
Bij een sollicitatie (een persoon) kun je worden afgewezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het voorstel wordt van de hand gewezen.
Uw verzoek om gratis te mogen procederen is van de hand gewezen.
U hebt het toen aan de rechter gevraagd, maar die heeft het verzoek afgewezen.
Een manuscript wordt afgewezen (zonder opgave van redenen).
Bij een sollicitatie kun je worden afgewezen.