wie kan er een vertaling of beschrijving geven voor thinspo en thinspiration?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.3K

Het beste antwoord

Thinspiration is samengesteld uit de woorden 'thin'=dun en 'inspiration'=inspiratie.
Thinspo is de afkorting hiervan.
Thinspo wordt gebruikt door mensen die lijden aan anorexia om hen geïnspireerd te houden.
Het idee achter 'thinspo' is dat het helpt motiveren en je te inspireren gewicht te verliezen en dun te worden en te blijven.
Meestal worden er foto's gebruikt van dunne of zelfs 'gratenpakhuizen' van modellen of bekende personen die veel gewicht zijn verloren door afvallen/dieet.
Thinspo kan van alles zijn; boeken, quotes, liedjesteksten, films enz.

Toegevoegd na 3 minuten:
In feite wordt thinspo niet alleen door anorexia-lijders gebruikt maar eigenlijk door iedereen met een eetstoornis.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Thinspiration (afgekort met thinspo) is een term die veel op de website Tumblr word gebruikt.
Er zijn (meestal) meisjes die op hun Tumblr pagina allemaal plaatjes zetten als 'inspiratie' voor zichzelf en anderen.
Maar het zijn allemaal plaatjes die gefocust zijn op zo slank mogelijk zijn/worden, ze zetten een foto neer van iemand met een hele strakke buik, quotes als 'nothing tastes as good as skinny feels' en allemaal andere dingen die op het eerste gezicht wel gezond lijken, maar het niet zijn.
Ze geven een onrealistisch beeld, vaak probeert zo'n persoon een type lichaam te halen wat niet haalbaar is (een fitness model werkt dag en nacht aan haar figuur, en voor zo'n shoot doen ze vaak ongezonde dingen om er net wat strakker uit te zien op de foto).

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit is alles op Tumblr wat met de term thispo is getagged: http://www.tumblr.com/tagged/thinspiration

Zoals je kunt zien zijn het vooral foto's van meiden met hele strakke buiken, uitstekende botten, hele iele beentjes, etc.
En quotes als 'Look at your thighs, put down your food' 'You're not thin enough'

Het komt dus overeen met een verstoord lichaamsbeeld hebben als je dit heel erg volgt. Vaak (niet altijd) zijn dit ook mensen met een eetstoornis.
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Er is niet een echt Nederlands woord voor.
Ik kende de termen niet maar ben eens gaan Googlen.
Zoals ik het uit diverse teksten kan opmaken is Thinspo de term voor het magere individu dat online of op de catwalk wordt en slaat de term Thinspiration op het inspireren van anderen in functie van 'gezond' vermageren zonder er als een skelet uit te zien.

Uiteraard zijn deze termen voor een ruimere uitleg vatbaar, maar volgens mij is dit in essentie wat deze termen bedoelen.

Anyway, Have Fun Any Way!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik merk dat de zin ivm Thinsko onvolledig is.
Ik bedoelde:
... het individu dat online of op de catwalk 'geshowd' wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
het individu dat op de catwalk staat is een (catwalk)model, maar die worden inderdaad vaak wel als thinspo gebruikt.
Thinspo is gewoon een afkorting van thinspiration.
De meest directe vertaling is: dunspiratie.
Door 'thin' (dun) en 'inspiration' (inspiratie) samen te smelten krijg je thinspiration.

Het wordt gebruikt als tag voor foto's en plaatjes waar men inspiratie uit kan halen om het gevecht tegen het lichaamsgewicht vol te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het een gezond gevecht is, is een tweede. Niet wanneer je gewichtsverlies ziet als een manier om geluk te bereiken.