Wanneer is een bepaald soort gerecht culinair?

Asperges, kreeft enz...
Waarom valt dat onder culinair?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
10.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede vraag, van hutspot, aardappels of een gehaktbal hoor je nooit dat het culinair is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de strikte zin van het woord is alles culinair. Wanneer dingen echt chic culinair zijn heeft het vaak te maken met de beschikbaarheid (qua prijs, aantal etcetera).

Het beste antwoord

Het woord "culinair " betekend gewoon kookkunst. Maar vele mensen vinden het een speciaal woord dat op hogere kookkunst zou duiden, terwijl een goed bereide stamppot even zo goed culinair kan zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het woord culinair is ontleend aan het Frans, en het betekent: gastronomisch.
Gastronomie is ‘de kunst van lekker eten, verfijnde kookkunst’.

Een gerecht wordt culinair genoemd wanneer het is bereid volgens de regels van de hogere kookkunst. Het smaakt verfijnd, een fijnproever geniet ervan.
Amadea
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Je maakt een wat rare sprong:
volgens je bron is culinair ontleend aan: culinair ‘gastronomisch’ [1546] < Latijn culīnaris ‘de keuken betreffend’.
Culinair betekent dus nog steeds "de keuken betreffend" (Zoals ook de Van Dale zegt).
Onder gastronomisch verstaan we wat anders.
Amadea
9 jaar geleden
Niet dus, een gerecht wordt als culinair beschouwd wanneer het gastronomisch bereid is. Dat is het antwoord op de vraag zoals die bedoeld wordt. Dat culinair oorspronkelijk alleen algemeen de keuken betrof impliceert niet dat het nu in de Nederlandse taal geen andere betekenis kan hebben. En die heeft het duidelijk, anders was niet de vraag naar het waarom gesteld.
SimonV
9 jaar geleden
Ik kom desondanks wel tegen dat gastronomisch een synoniem van culinair is. Vreemd.
http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=gastronomisch Maar in dat geval snijdt je betoog wel hout.
SimonV
9 jaar geleden
Mijn probleem is dan dat de Van Dale niet klopt?