Recht doen aan, wat betekent dat precies?

Ik heb het in het woordenboek opgezocht: de waarde ervan goed uit laten komen. Maar dan begrijp ik de context niet goed. Bijvoorbeeld: rechtdoen aan de mensheid.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
30.4K

Het beste antwoord

Als je ergens recht aan doet dan behandel je het op de manier waarop het behandeld zou moeten worden.
Als jij mijn leven redt en ik loop bij jou weg zonder ook maar een woord van dank, is dat geen recht doen aan jouw actie. Maar als ik jou, nadat jij mijn leven hebt gered, hartelijk dank en een beloning geef doe ik jou en je actie wel recht.
Tegelijk heb jij mij recht gedaan omdat ik recht heb om te leven.

Vergelijk het met rechtspraak: de rechter kan voor een kruimeldiefstal geen levenslang opleggen: dan doet hij geen recht aan de dader. Als hij voor een moord een weekje taakstraf oplegt doet hij weer geen recht aan de slachtoffers (en dader).

Recht doen houdt dus simpel gezegd in dat je geeft wat iemand toekomt. Recht doen aan de mensheid is lastig: je kan de mensheid zien als slecht (we verwoesten de aarde, maken de grondstoffen op: alle mensen zouden hiervoor gestraft moeten worden) of als goed (we zorgen voor de aarde, cultiveren de aarde, zorgen voor huisdieren... hiervoor zouden we allemaal een prijs moeten krijgen). Dus hoe je iemand recht doet heeft ook te maken met je visie: welke waarde heeft iets voor jou?

Om nog even op mijn eerste voorbeeld terug te komen: jij redt mijn leven omdat je het leven waardevol vindt, dus doe je recht aan mijn leven.
Ik loop vervolgens zonder bedankje weg: het leven heeft voor mij geen waarde, jouw actie heeft voor mij geen waarde dus ik heb niet het gevoel dat jij mij recht hebt gedaan door mijn leven te redden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wow, super knap en uitgebreid uitgelegd :-)
Ik vond het moeilijk om een omschrijving te verzinne voor het antwoord, maar dit is een hele mooie! Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je! :)