Wat is een onderwerp waarover je goed kan argumenteren?

Voor nederlands moet ik maandag mondeling argumenteren over een onderwerp. Ik moet dus bewijzen aan mijn klasgenoten dat mijn onderwerp goed of slecht is. Maar weet iemand een goed onderwerp waar er veel nadelen en een paar voordelen van zijn ( of omgekeerd ). Het moet ook wel een origineel onderwerp zijn want roken,alcohol, drugs, geweld in videogames ,... zijn niet echt origineel want veel voorgangers hebben deze en gelijkaardige onderwerpen al eens gedaan. Heeft er iemand dus een goed onderwerp?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
23.3K

Het beste antwoord

Bij het kiezen van een thema voor een argumentatie is het belangrijk dat je rekening houdt met een aantal factoren.

1 Je eigen interesse.
Als je geïnteresseerd bent in het onderwerp warover je spreekt, kan je er veel vuriger over vertellen, je komt dan gedrevener over, en dus ook overtuigender.

2 je publiek.
Je gaat voor je klasgenoten geen speech afsteken over of jullie snooker club nu wel of geen extra leden meer zou aanwerven, ookal vind jij dat nog zo interessant, je luisteraars hebben er niks aan.

Tijdens je argumentatie is het ook belangrijk dat je van al je argumenten goede voorbeelden geeft, liefst voorbeelden die zich in de leefwereld van je publiek bevinden. Toen ik mijn redevoering over technologie gaf, sprak ik bijvoorbeeld over wikipedia, en de betrouwbaarheid ervan, en overde snelle evolutie van computers die mensen dwingt om steeds maar nieuwe software en hardware aan te kopen, terweil de vorige het nog goed doet.

Hier zijn er een aantal. De gene met een * achter heb ik zelf al eens gebruikt, en zijn leuk om over te praten.

Maakt technologie ons leven beter?*

Adoptie door homokoppels, mag het?*

Mogen de media al gegevens van verdachten (naam, foto) gepubliceerd worden voordat de rechter uitspraak heeft gedaan?*

Bodyscans in luchthavens (zien door kleren heen) schending van de privacy of niet?*

Vormt de Islam een bedreigin voor onze maatschappij?

Welk besturingssysteem is het beste?*

Zou het niet beter zijn om stemplicht te vervangen door stemrecht?

Is gamen de oorzaak van agressie bij jongeren?

doodt het huidige leersysteem creativiteit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

het gebruik van Wikipedia of GV om je huiswerk te maken.

Ben benieuwd naar je argumentatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Politiek, en zeker nu weer actueel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was me voor+
De politiek misschien en dan denk ik aan de voor en nadelen van zo'n figuur als Wilders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi hoe Wilders altijd en over weer de aandacht weet te trekken. Goed bezig die vent, zou je niet zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunnen we uren over kletsen.
Goed of slecht, voor of tegen.
"Met argumenteren schiet je NIETS op"...

Is wel een hele goede of niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Fabeltastisch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit is gewoon weer een loze kreet.
Met goed argumenteren kan je wel 25 zetels winnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
XegniX
Intregatie wel of niet gelukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Discriminatie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Openbaar vervoer gratis maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is helemaal voor jezelf. Waar ben jezelf goed in, of waar geloof je in, of waar wil jij klasgenoten van overtuigen.
Ga uit van jezelf. Ikzelf bevoorbeeld vindt dat je het milieu moet sparen, en dat je daarom de fiets moet nemen, zuinig moet zijn met grondstoffen. Omdat mijn, jouw kinderen ook moeten kunnen leven. Nu ben ik aan het argumenteren, maar hier ben ikzelf van overtuigd dus dat kost mij geen moeite (en levert me een punt op).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verruimt reizen je blik, of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moet een onderwerp zijn waar JIJ veel van weet.
Anders sla je een modderfiguur.

Wij kunnen hier niet weten waar jij veel kennis van hebt.

Misschien heb je een huisdier of hobby waar je veel over weet?

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De politiek altijd geliefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kwam hier net een hele leuke tegen met HEEL veel voors, tegens, haken en ogen en meningen : is 42 te oud om nog een kind te willen. Schitterende stelling volgens mij, ook al, wellicht zelfs JUIST al voor kinderen die denken dat je nog wel vijftig jaar de tijd hebt om daarover na te denken....

Nouja, ik vind alle onderwerpen in die hoek wel leuk; werkende moeders versus thuisblijfmoeders is altijd goed voor vuurwerk, dus ik ben wellicht wat bevooroordeeld door mijn doelgroep.

Specifiek voor jongeren kom je inderdaad altijd weer op dezelfde doodgelulde onderwerpen uit. Misschien iets heel eenvoudigs bedenken waar meer achter steekt dan je dacht ? Of de zomertijd nog wel nut heeft tegenwoordig bijvoorbeeld ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de zomertijd!
Maak een leuk stuk over je hobby en jezelf in deze hobby.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Argumenteren over een onderwerp wil zeggen dat je een eigen stelling of mening kenbaar maakt en eventueel verdedigt (debatteren). Een echte debater houdt zijn stelling overeind, ook al is hij het er niet mee eens. Dus het is handig als je een onderwerp neemt waar je zelf veel vanaf weet of een eigen mening over hebt. Dat maakt de discussie wel zo leuk.
Ik vind de vraag of het handig is om je huiswerk met behulp van Wikipedia, internetsites te maken wel een leuke. Ik maak veel vakdossiers voor mijn werk en struin daarvoor heel veel op internet. Vroeger moest ik daarvoor naar de bibliotheek om loodzware boeken te lenen.

Of maak een vraagstelling vanuit je interesse of kennis. Een van mijn dochters had een vergelijkbare opdracht (debatteren) en maakte haar eigen stelling. Ik ben beeldend kunsternaar (geef ook les op scholen, middelbaar en lager onderwijs) dus zij wordt nogal eens naar musea meegesleept. Ze ontwierp de volgende stelling: 'Karel Appel is belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de hedendaagse kunst.' Iedereen kent Karel Appel, al is het maar van de opmerking 'dat kan mijn kind ook'.
Misschien heeft een van je ouders een leuk beroep waaruit een heel aparte mening naar voren komt die je al duizend keer aan tafel hebt gehoord. Daar kan je dus heel goed over argumenteren.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gewoon iets nemen uit mijn eigen belevingswereld, dus iets waar je klasgenoten ook mee te maken hebben. Bv van de voor of nadelen dat zieke leerkrachten vaak niet worden vervangen, of dat klassen te groot zijn, of dat de leerlingenvereniging niet functioneert, of dat kleinere scholen fijner zijn.
Zoiets
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een leuk onderwerp is de trend om retro-architectuur te maken. Voor of tegen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Politiek is altijd een gewild onderwerp,maar ook een verdomd moeilijk onderwerp.Ik weet niet op welke school je zit of in welke klas en niveau,maar je zou het eens kunnen hebben over hoe het eruit zou hebben gezien als Adolf H. de oorlog had gewonnen.Was heel europa dan duits geweest ja of nee.
Veel succes met je onderwerp...laat je nog weten welk onderwerp je genomen hebt,en hoe het is afgelopen?bvd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eens als stelling gebruikt:

"De Paus is een massamoordenaar."

Voor:
-Hij verbiedt gebruik van condooms --> miljoenen Afrikanen sterven aan AIDS
-Kruistochten vroeger

Tegen:
-Mensen vinden steun bij de Paus in tijden dat ze het niet meer zien zitten

En zo kun je er vast nog wel meer verzinnen. Het is in ieder geval een opvallende, gedurfde en originele stelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Paus ook een goed onderwerp, ook de seks schandalen is er één om lang over te bomen.
Misschien nog meer over te vertellen dan Widers.