waar zit het verschil in deze twee woorden ? "Unzerbrechlich" - "nicht zerbrechlich ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Unzerbrechlich wordt vaak in overdrachtelijke zin gebruikt: 'unzerbrechlich verbunden' = onverbrekelijk verbonden.
Zerbrechlich betekent letterlijk 'broos, breekbaar, teer'. Je zou dus op een pakket kunnen zetten: 'zerbrechlich' of juist 'nicht zerbrechlich' als de inhoud niet breekbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij zit er geen verschil in de betekenis. Ze betekenen allebei 'onbreekbaar'. Net als onbreekbaar en niet breekbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is hetzelfde verschil als 'onbreekbaar' en 'niet te breken'. Het is een iets andere omschrijving voor dezelfde uitkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt :)
Volgens mij betekent unzerbrechlich dat het onbreekbaar = dus onmogelijk te breken is, en nicht zerbrechlich moeilijk breekbaar, dus niet onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ze betekenen beidde hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beidde?