Waarom heeft alles een Latijnse naam?

Het is nou niet echt het de makkelijkste taal die er is.
En over het algemeen weten de meeste mensen alleen de Nederlandse naam.
En is dat dan niet genoeg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.6K

Antwoorden (7)

de Latijnse naam is altijd hetzelfde.
Dit maakt voor 'gewone' mensen niet veel uit, maar voor mensen die serieus met een bepaald onderwerp bezig zijn is het handig dat die naam overal hetzelfde is.

En ja, voor veel mensen is het weten van de gewone naam genoeg ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zodat het niet uitmaakt uit welk land je komt of welke taal je spreekt, je kan altijd mekaar duidelijk maken waarover of over welke (bijv.) bloem je praat als je allebei de latijnse benaming weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden waarom planten en dieren een Latijnse naam dragen, is dat de wetenschap dateert van een tijd waarin het Latijn de universele taal van de beschaafde wereld was.

Het is allemaal begonnen in de 18e eeuw, toen een Zweedse natuurkenner, Carl von Linne (die zelfs zichzelf een Latijnse naam gaf, nl Linnaeus), als eerste een systeem ontwikkelde om planten classificeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar inderdaad, tegenwoordig is de Latijnse naam alleen nog maar voor de kenners bedoelt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het latijn is een taal van heel vroeger, die al eerder bestond dan het nederlands etc, in de 18de en 19de eeuw werden dingen een latijnse naam gegeven omdat dat bedoeld was voor de geleerden die latijn hadden gestudeerd, tegenwoordig is het zo dat nog veel van die dingen zoals planten een latijnse naam kennen, zodat je overal ter wereld kan spreken met de latijnse naam en de juiste mensen dan weten wat ermee wordt bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is een naam dat oer de hele wereld bekend is
stel als jij tegen een engels iemand zegt groene leguaan dan snapt ie het niet maar als je iguana iguana zegt dan weet ie wat je zegt latijns is eigenlijk een wereld taal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Als ze standaard Engelse namen zouden geven werkte het uiteraard net zo…. (er zijn maar weinig mensen die van huis uit Latijn spreken)
De Latijnse taal heeft in Nederland heel lang een vooraanstaande rol gespeeld. Dit was vooral het geval in de kerk, in het onderwijs en in de wetenschappelijke wereld. Er zijn Latijnse begrippen die nog steeds worden gebruikt in onze taal. Deze worden met regelmaat gebruikt door bijvoorbeeld schrijvers, wetenschappers en journalisten, in woord en geschrift.
De reden dat er aan dieren en planten Latijnse namen werden toegekend is dus dat Latijn de taal van de wetenschap was. Bovendien is het voor internationaal onderzoek handig. Bijvoorbeeld de rotscavia, als je die in Duitsland wilt fotograferen, dan moet je maar net weten dat die daar Felsenmeerschweinchen genoemd wordt. Maar als je op de Latijnse naam zoekt, Kerodon rupestris, dan weet elke kenner waar je die kunt vinden. Voor dieren en planten fungeert de Latijnse naam zodoense als een soort Esperanto.

Toegevoegd na 56 seconden:
zodoense = zodoende
Amadea
13 jaar geleden
Amadea said it all. Die gouden medaille heb je wss niet voor nix :)