Is het niet 'Ik houd van Holland'?

Want juist bij dit programma letten ze op de spelling :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Het beste antwoord

Spreektaal is 'ik hou'. Als ze het helemaal perfect wilden doen, was het wel: 'Ik houd van Nederland' geweest ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja +1

Andere antwoorden (4)

ja dat klopt het is ik houd van holland.
In formele uitingen is het gebruikelijk om de d van houd wel te schrijven; de meeste mensen vinden 'Houd uw stad schoon' wat verzorgder dan 'Hou uw stad schoon.' In teksten met een informele toon gaat de voorkeur uit naar hou, net als in de spreektaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zowel ik hou van holland als ik houd van holland is correct maar omdat ik hou van holland beter in de mond licht hebben ze daar voor gekozen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het weglaten van de d is mogelijk bij de werkwoorden glijden, houden, rijden, snijden en uitscheiden ('ophouden'), of samenstellingen daarmee, zoals doorrijden, ophouden en uitglijden. Het verschijnsel doet zich voor bij:

de ik-vorm: 'Ik hou van jou'; 'Ik schei ermee uit!';
de gebiedende wijs: 'Glij niet uit!'; 'Hou op!';
de jij-vorm als het onderwerp je/jij achter de persoonsvorm staat: 'Straks snij je je nog', 'Rij jij of rij ik?'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag allebei gebruiken: ik hou en ik houd

Onvoltooid tegenwoordige tijd (ott)
Deze tijd geeft een handeling weer die op het moment van spreken plaatsvindt.

ik houd; hou
jij houdt
hij houdt
wij houden
jullie houden
zij houden