Welke 'dode' woorden uit de Nederlandse taal zouden we weer in gebruik moeten nemen?

Ik heb het vermoeden dat we een niet meer zo effectieve taal hebben. Er zijn zóveel woorden om hetzelfde uit te drukken dat mensen snel beledigd of verward raken terwijl de ander dat niet bedoeld.
Zijn er woorden die we niet meer gebruiken die nuttig zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Het beste antwoord

Ik heb altijd de vroeger gebruike verleden tijd van klagen n.l. kloeg een schitterend woord gevonde evenals woei i.p.v van waaide .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

blikskaters

gewoon omdat het stoer klinkt

Toegevoegd na 36 seconden:
en dan bedoel ik niet een blik met skaters..maar bliks.....katers... ;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
of: ''hommeles''..........;-)

Toegevoegd na 3 minuten:
potverdriedubbeltjes.....oftewel: 30 cent..........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Potverdriedubbeltjes, naatje weer terug?
Maandje weggeweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maandje?? zeg maar gerust 3 maanden......... Hoi ed.....;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk dat je er weer bent!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zal sporadisch zijn ;-) maar toch bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen tijd meer?
Geen zin meer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van alles wat ;-)
zondag
14 jaar geleden
@naatje, hoi. Erg leuk woord dat "blikskaters". Zal het weer eens gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hommeles, leuk :-)
Jottem! Krankjorum!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mieters
Doerak
Griebeltjes
Jofel
Of een uitdrukking als: Wel heb ik ooit... of Dat is je van het...

Ik vind die dingen wel wat hebben... ;-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, en aalmoes vind ik ook een mooi woord.

Kijk voor de lol even op de site in de link...

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zit zelf even op die site te zoeken.
Iemand in het ootje nemen is ook veel leuker dan een practical joke uithalen vind ik. Klinkt veel vriendelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus 1 voor je mieters ;-)
Rieneke1
14 jaar geleden
en eentje voor in het ootje nemen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar zal dat zitten je ootje?...en je zal er maar in genomen worden ;-) WHOOAAAHHAAA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze woorden worden toch nog wel gebruikt, ik ken verschillende plaatsen waar het nog veel voorkomt.
Ik vind ze zelf ook leuk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naatje,het ootje zit precies achter je linkerlurf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Naatje: Ik word graag in het ootje genomen hoor... ;-) (hihi)
@Peter: helemaal correct! ;-)
Ik weet niet of je deze bedoelt, zo niet, dan is het reuzeleuk om te lezen:

* Appen - Het onbewust mond en lippen meebewegen bij het intoetsen van een telefoonnummer f pincode.

* Amel - Een droge gele substantie die U in een restaurant aantreft tussen de tanden van een vork.

* Beetgum - Andermans kaugom, aangetroffen onder het tafelblad, onder een stoel, of bij het indoen van het verkeerde kustgebit.

* Bedaf - ernstig vermoeid door een opwindende liefdesnacht en de daar op volgende geestige opmerkingen van buren of collega's.

En zo nog veel meer hier onder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nozem
pikketaanessie (borrel)
mesjogge
erepel (aardappel)
klok en hamerspel (mannelijk geslachtsdeel)
snijboon (vrouwelijk geslachtsdeel)tegenwoordig hoor ik steeds meer Zuignap hahah
stiefels (schoenen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een erepel is hier in Brabant nog steeds een aardappel :) Nog niet weg geweest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee waar het vandaan komt,ik kan deze woorden van huis uit...
en mijn huisje stond in de haarlemmermeer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol +
de gulden, rijksdaalder, het kwartje enz. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ow....was dat er nog maar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
joet, geeltje, knaak...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank jullie
TIETENKOE-VATENKWAST waren faforiete woorden van mijn broer, hij zei het te pas en te onpas.
Ongeveer 60 jaar geleden.
Het was als antwoord op een vraag waar je zelf geen antwoord op wist.
Het was veel te horen op de lagere school in die tijd.
Voor mijn broer was het een zeer sterke gewoonte geworden, die hij niet kon stoppen, de hele dag riep hij het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkele.

Als het echt een nuttig woord was wat in het dagelijks leven ook echt gebruikt werd zou het namelijk niet uit het taalgebruik verdwenen zijn.

Natuurlijk is een 25ste omschrijving om precies dat type sneeuw te omschrijven dat jij bedoelt handig. Maar voor die 2 keer in je leven dat je het misschien zou gebruiken kun je ook wegkomen met 'witte sneeuw met wat zwart van autos' ipv een of andere vreemde term.

Bijvoorbeeld het eerder genoemde amel (spul tussen de tanden van een vork), het is weliswaar verdwenen, maar ik zie weinig nuttige redenen waarom het terug zou moeten keren. Dus wat mij betreft, geen enkel dood wordt hebben wij weer nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo heb je in het engels bv het woord "sleet" waar wij simpelweg "natte sneeuw" zeggen ;-)
Schuit met zure appelen - opzettende onweersbui
Luiwammes - luie vlerk - lui wicht
booswicht <> koddebeier
bakvis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zwager zei altijd "Toen ik nog een peule(n)broekje was..." Hij bedoelde: toen ik nog een kind was. Ik vond dat grappig. Heb nog nooit een peul met een broek aan gezien. Andere vergeten woorden vind ik pierewaaien (uitgaan), blaaskaak (opschepper), leuterkoek (onzin), blauwbekken (kleumen), kuchie (broodje), zots (graszode).
14 jaar geleden
Woorden gaan "dood" als niemand ze meer gebruikt, dus als ze kennelijk overbodig geworden zijn. Net zoals bv steeds minder mensen gronings praten. Veel groningse kinderen worden tegenwoordig opgevoed met alleen ABN. Terwijl er in het gronings woorden voorkomen die in het nederlands nieteens bestaan, en sommigen daarvan zijn best wel handig in gebruik, zoals bv:

Eelsk (dou nait zo eelsk), als een kind nogal aanstellerig, aandacht-trekkerig doet, bv wanneer er visite is - hier ken ik in het nederlands geen woord voor. Je zou dan bv "gek" kunnen zeggen of "raar", maar dat dekt niet juist dat specifieke gedrag zoals eelsk dat doet.

Of woorden die gewoon mooi zijn:
Kopstubber (een ragebol)
Bozzum (schoorsteenmantel, komt van boezem)

Het is misschien jammer dat sommige woorden verdwijnen, maar kennelijk waren ze dan gewoon ook niet meer nodig. Of zijn er andere, modernere woorden voor in de plaats gekomen. Als je bv nu iemand uit de vroege Middeleeuwen tegen zou komen, zou je mekaar wellicht maar amper kunnen verstaan ;-)

En vraag een hedendaagse tienjarige eens wat een 78-toerenplaat is, een cassettebandje, een floppie, een kolenkit, borstrok ... Iemand hier die nog een rolveger gebruikt? Woorden uit mijn jeugd die nu al in onbruik zijn geraakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een knaak en een bos uien.
m.a.w bijna voor noppes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blikskaters, grijpstuiver, haveloos, een pak ransel en welig tieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De woorden 'wellicht', 'mits' en 'althans' gebruik ik zelf heel vaak.
Ik gebruik ook vaak woorden die in het Nederlands verouderd zijn maar die gewoon mooier klinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"minnekozen" Taal evolueert voortdurend. Er is een inflatie in het woordgebruik onder druk van de sms-taal en het media jargon. Met de taal speel je, met de juiste woordkeuze kun je vrij nauwkeurig iets beschrijven. Effectief is resultaatgericht , dat weet je alleen door tijdens de communicatie feedback te vragen of de boodschap wel korrekt verstaan is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lommerrijk en doorluchtig mogen van mij wel weer in zwang raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"frak"(jas).
Zo van..doe je frak aan want het is koud buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij eigenlijk allemaal vrij simpel een volwassen gebruikt tussen de zestien en vijfentwintig worden in zijn leven naar gelang zijn kennis en opleiding. Nederlands heeft zevenentwintig duizend woorden. Dus laten we a.u.b. straattaal/ verbasteringen en SMS taal niet gebruiken. Onze taal is zeer mooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dode woorden worden niet voor niets niet meer gebruikt, zoals stencil, carbonpapier. Het ligt niet aan de taal dat mensen zich beledigd voelen, maar aan de gebruiker van de taal. Als je tegen iemand zakkenwasser zegt, neemt hij dat niet letterlijk, tenzij hij net op dat moment aan het zakken wassen is. Let dus ook op tegen wie je iets zegt en wanneer. Je hebt taal, maar je hebt ook sociale vaardigheden. Beide kan je leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord Gij
in Belgisch vind ik dat zo mooi klinken ;)
14 jaar geleden
capthavoc
14 jaar geleden
gaarne ;) wilde gij er moustard bij ?