Waarom mogen sommige van origine Latijnse woorden niet op de ooorspronkelijke wijze vervoegd worden?

Aquarium mag in het meervoud vervoegd worden tot Aquaria.
Album daarentegen mag niet vervoegd worden tot Alba.

Medicus mag in het meervoud vervoegd worden tot Medici.
Cursus daarentegen mag niet vervoegd worden tot Cursi.

Ik heb deze website bekeken, maar deze geeft niet eenduidig antwoord op de vraag:
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/forums-fora

Wat zijn de precieze regels en waarom wordt niet altijd de originele Latijnse vorm goedgekeurd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
7.4K

Antwoorden (2)

Het meervoud van cursus is inderdaad niet cursi omdat het meervoud van cursus in het latijn (ook) cursus is.

Album is voor ons uit het Engels afkomstig, daarom is het meervoud albums.
In Engeland is het meervoud van album wel alba (of albums).

Zo zijn er meer uitzonderingen, waarvoor geen algemene regels te geven zijn.

Toegevoegd na 2 dagen:
Latijnse zelfstandige naamwoorden op -us kunnen in drie categorieën opgedeeld worden:
- Een vrij groot aantal woorden (vooral mannelijke persoonsnamen op -icus) heeft de meervoudsuitgang -i: alumnus – alumni, politicus – politici, historicus – historici. Soms is naast de Latijnse uitgang -i ook de Nederlandse uitgang -ussen mogelijk: doctorandus – doctorandi/doctorandussen. Ook catalogus heeft twee meervouden in het Nederlands: catalogi en catalogussen.
- Een aantal woorden, voornamelijk zaaknamen, eindigt altijd op -ussen in het meervoud, bijvoorbeeld: cursus – cursussen, circus – circussen, rebus – rebussen, virus – virussen.
- Een beperkt aantal woorden op -us krijgt de meervoudsuitgang -era of -ora. Soms komt ook de Nederlandse uitgang -ussen voor : genus – genera, corpus – corpora/corpussen.

Ook deze informatie geeft geen vuistregel waardoor je weet wat bijvoorbeeld het meervoud van cursus is.
SimonV
10 jaar geleden
Dat zal te maken hebben met tot welke declinatie een Latijns woord behoort. Er bestaan in het Latijn vijf declinaties. De woorden krijgen per declinatie verschillende uitgangen in de naamvallen. Het ene woord op -us kan tot een andere declinatie behoren dan een ander woord dat ook op -us eindigt
Kijk eens op http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Declinatie_(Latijn). Daar lees je van alles over de verschillende declinaties en de bijbehorende verbuigingen.