Hoe heet deze vorm van humor/sarcasme?

Regelmatig heb ik wel eens dat iemand mij wat vraagt wat ik heus wel weet. Waarop ik dan denk ''duh, natuurlijk weet ik dat...'', maar ik reageer dan met een dom antwoord om diegene een beetje te fucken.

(voorbeeld)

Vreemde; ''Wie is de president van Amerika''?
Ik; uuhmm... geen idee, Vladimir Poetin misschien''?
Vreemde; ''haha, dat je dat niet eens weet''!!

(In de meeste situaties hebben de meeste mensen hebben wel door dat je een grapje maak.)

Uiteindelijk denk ik dus van; ''Denkt hij nou werkelijk dat ik dat niet weet? Wie is er hier nou dom, aangezien hij niet merkt dat mijn opmerking druipt van de sarcasme''.

Is dit nu gewoon puur sarcasme? of kan dit werkelijk in een bepaalde vorm van humor geplaatst worden. Zo ja, hoe heet die vorm?

Soms dan doe ik dit ook voor de lol met wat vrienden. Dan doe we net of we heel dom zijn. Vreemde mensen weten soms niet wat ze ervan moeten denken. Sommigen lachen erom, maar ook sommigen vragen zich echt af of we dit nou werkelijk menen. om die groep mensen hebben we altijd de meeste lol.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heerlijk hè die mensen die zo onbenullig stom van hun afkijken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb wel een oplossing! Geef gewoon normale antwoord net als alle andere normale mensen en dan wordt je niet aangestaard. Ik wist niet dat het tegenwoordig IN is om dom te zijn/voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is humor, snap je dat dan niet Mastha?

Antwoorden (1)

Heey, ik snap wat je bedoelt maar het is lastig uit te lechen:
Sarcasme kan zich bedienen van de stijlvorm der ironie, maar beide begrippen zijn niet aan elkaar gelijk. Beperken we ons tot verbale ironie (er bestaan ook andere vormen, zoals situationele ironie en cosmetische ironie), dan is er altijd een contrast tussen wat wordt gezegd en wat wordt bedoeld. Uiting en bedoeling zijn elkaars tegengestelde. Deze ironie kan, mits voldoende agressief, een sarcastische vorm aannemen; omgekeerd geformuleerd: veel sarcasme bedient zich van ironie, en wordt daarmee een bijtende vorm van ironie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Bronvermelding: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sarcasme
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja