Hoe zit het met bepaalde regels van het koppelteken en deelteken?

Ik ben momenteel bezig met het leren van een Nederlands toets. Maar bij het deelteken en het koppelteken snap ik bepaalde dingen niet.

- Regel 1 (deelteken):
Bij letterverwarring, voorbeelden: Ruine, Egoïst, Financiële.
( Hoe kan ik dit herkennen in de toets? Heeft iemand daar hulpje voor)

- Regel 2 (deelteken):
Geen trema als het woord niet verkeerd gelezen kan worden. Voorbeelden:
Financieel, gevarieerd, lawaaiig, begroeiing, museum
(Hoe kan ik dit herkennen in de toets? Heeft iemand daar hulpje voor)

- Regel 3 (Koppelteken):
Bij andere letters waar letterverwarring kan ontstaan.
Voorbeelden: Milieu-invloed, mini-jurk.
(Hoe kan ik dit herkennen in de toets? Heeft iemand daar hulpje voor)

Disclaimer. Voor de mensen ik kan niet zomaar naar mij Nederlands docent gaan omdat zij mij niet kan helpen. Ik denk dat zelf ook niet snapt, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

1e eenvoudig te herkennen.
De bedoeling is dat je ru-i-ne leest en niet "ruine" dat ruimt op "bruine".
Als de klank verkeerd gelezen zou kunnen worden, zet je een trema op de i.

En om te voorkomen dat je "financiele" uitspreekt met de "ie" van "ventielen" moet er een trema op de e.

Zonder het trema op de "i" van "egoist" zou iemand het woord kunnen uitspreken met de "oi" van "boing". (Het geluid waarmee een botsing wordt gesuggereerd).

Het gaat dus om klanken die in het Nederlands bestaan maar die je anders uitspreekt dan het woordbeeld suggereert.

Bij de gevallen onder 2 is dat niet aan de orde. Die kunnen niet tot uitspraakfouten leiden omdat ze geen woordbeeld hebben dat tot een foute uitspraak leidt. Denk wel aan de -ig van "lawaai-ig". Die 2e i wordt wel eens vergeten omdat je 'm niet hoort. Maar je schrijft ook "doorzichtig" met -ig dus "lawaaiig" ook.

3. Is ook te herkennen. Hier zou dezelfde uitspraakfout kunnen ontstaan als bij 1. Het grote verschil is, dat het hier om samenstellingen gaat. Twee woorden die elk apart ook iets betekenen. Milieu is een zelfstandig naamwoord, invloed ook. Het is een afspraak (en verder niets) dat we dan een koppelteken schrijven en geen trema.

Vraag de lerares gerust, ze weet het echt wel en wordt ervoor betaald :-)

Toegevoegd na 25 minuten:
Huiswerkopgave: zet een koppelteken, trema, allebei of niets.

Olien
Zeeegel
Beinvloeding
Tuinstoel
Jazzzangeres
Coordinatie
Barbecueen
Geeerd
Geemailleerd
Smeuig
Geemaild
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt, voor je hulp ik snap het beter.