Wat is de herkomst van het spreekwoord"Door het lint gaan"?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.8K

Het beste antwoord

Ik denkd dat het met een finish lint te maken heeft. Hardlopers gaan recht op dat lint af ze willen winnen en gaan "door het lint" fanatiek rennend erop af.

Toegevoegd na 28 seconden:
denkd = denk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet, het spreekwoord betekent namelijk zoiets als:''Door woede je emoties niet (meer) onder controle kunnen houden.'' Of ''Heel driftig worden''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja als je driftig wil winnen ;) zou het nog kunnen ,maar het kan hoor dat ik er naast zit.

Andere antwoorden (3)

Goede vraag, antwoord niet makkelijk te vinden maar dit is wat deze bron ervan denkt:

"Een derde uitdrukking is door het lint gaan. Ik denk daarbij aan een lint wat wordt gebruikt om een plek af te zetten, een gebied waar ik (mogelijk tijdelijk) niet mag komen. Iemand die door het lint gaat, houdt zich dan niet aan deze grens, en breekt er door heen. Mensen die door het lint gaan denken vaak erg positief over zichzelf en kunnen slecht tegen kritiek van anderen."

Zoek ook nog even verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betekent dat je je zelfbeheersing verliest en een grens doorbreekt.
Daarbij kan je denken aan een lint wat wordt gebruikt om een plek af te zetten, een gebied waar ik dus (mogelijk tijdelijk) niet mag komen. Iemand die door het lint gaat, houdt zich dan ook niet aan deze grens, en breekt er door heen. Mensen die door het lint gaan denken zijn vaak erg positief over zichzelf en kunnen slecht tegen kritiek van anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening is, door het lint gaan, zo boos worden, dat het zwart voor je ogen word, en je niet meer weet wat je doet, en niet meer voor jezelf instaat wat je kan gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft de betekenis, maar niet de herkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Letterlijk door het lint gaan is iets positiefs eigenlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leterlijk door het lint gaan, dan heb je iets gewonnen, dan is het inderdaad posetief, maar het gezegde betekent iets anders.
Ik ben aan het zoeken naar de herkomst, maar ik denk da het niet te vinden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou misschien wel ergens het antwoord kunnen vinden, maar dat is weer zo gemakkelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat degene die hierboven geantwoord hebben, het juiste antwoord al hebben gegeven. Dus zoals Dette al zei;
"Ik denk daarbij aan een lint wat wordt gebruikt om een plek af te zetten, een gebied waar ik (mogelijk tijdelijk) niet mag komen. Iemand die door het lint gaat, houdt zich dan niet aan deze grens, en breekt er door heen. Mensen die door het lint gaan denken vaak erg positief over zichzelf en kunnen slecht tegen kritiek van anderen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op Wiki staat het gezegde niet eens, laat staan de herkomst.