Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je ''aankopen'' als synoniem voor ''kopen'' gebruiken?

''Ik heb nieuwe boeken aangekocht''
''Ik heb nieuwe boeken gekocht''
Niemand zegt het eerste, toch? Maar kan het? Het zijn toch synoniemen of hebben ze toch een aparte betekenis?

Toegevoegd na 2 minuten:
Is het misschien Belgisch-Nederlands?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
7.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

ik heb nieuwe boeken gekocht kan
ik heb nieuwe boeken aangekocht kan niet
je boeken zijn namelijk je aankoop!

wat dus wel kan is:
mijn nieuwste aankoop zijn deze boeken

maar het is dus geen synoniem!

simpeler kan ik het niet maken, hopelijk is dit duidelijk genoeg
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de Van Dale is 'aankopen' ook een werkwoord:
 aan·ko·pen kocht -, h -gekocht door kopen in eigendom krijgen Het kan allebei en betekent hetzelfde. 'Aanschaffen' wordt echter vaker gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan dus wel? Okay, bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het kan dus niet. Je kan het werkwoord aankopen gebruiken, maar niet: ik heb boeken aangekocht.
Zoals biodocendt al aangeeft, de boeken zijn de aankoop. Je hebt dus de boeken gekocht, de boeken ZIJN de aankoop. Gekocht door kopen in eigendom krijgen. (zoals de Van Dale zegt) Ze ZIJN jouw aankoop, je HEBT het gekocht.
Kopen is de handeling, de aankoop is het gekochte. Dus geen synoniem. Biodocendt heeft het bij het rechte eind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'gekocht' in de omschrijving van de Van Dale is het voltooid deelwoord van aankopen. De betekenis is 'door kopen in eigendom krijgen'. Het staat er niet helemaal duidelijk, sorry. Aankopen kan de functie hebben van een zelfstandig naamwoord, zoals gezegd, maar ook als het werkwoord zelf. Dit is na te gaan op bijvoorbeeld http://en.wiktionary.org/wiki/aankopen

Andere antwoorden (1)

Door kopen in eigendom krijgen.
(Zich) aanschaffen, zich verschaffen, inkopen.
Het kan wel degelijk, alleen wordt het niet meer zo veel gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding