Hoe kun je 'ter hoogte van' schrijven voor datums?

Als ik een plek wil aanduiden zeg ik ter hoogte van huisnummer xxx of zoiets.

Als ik een datum wil aanduiden hoe doe ik dat? Bijv. 'deze dag 18 okt..'

Wat is een vergelijkbare term voor 'ter hoogte van' ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt ook d.d. gebruiken. Dat staat voor de dato. Dit komt uit het Latijn. Bijvoorbeeld: In antwoord op mijn brief, d.d. 18 oktober j.l. , kan ik u meededelen, dat ......

Als je de precieze datum weet van datgene wat je wil beschrijven, schrijf je "op 18 oktober..."; als de datum van wat je wil beschrijven niet precies bekend is, maar wel ongeveer, schrijf je "rond 18 oktober...". (ik heb voor mijn voorbeelden dezelfde datum gebruikt als jij in je toelichting hebt gebruikt)

Rondom / rond. Of 'om en nabij'. Rond de 28e moet ik weer naar de tandarts. Om en nabij de dertiende heb ik haar nog ergens gezien Rondom de twintigste krijg ik een oproep Of, minder nauwkeurig : Half januari was het nog steeds geen winter Eind oktober krijg ik de uitslag Ergens half maart is hij jarig Toegevoegd na 4 minuten: Ook in een formeel contract mag je wel degelijk een niet-nauwkeurige datumaanduiding gebruiken. Zo staat er in mijn arbeidscontract dat het salaris rond de vijfde van de maand wordt uitbetaald (wat natuurlijk te maken heeft met de mogelijkheid dat de vijfde in het weekend valt). Een elegante manier om dat te omzeilen kan ook het gebruik van ' voor' zijn. "Het verschuldigde bedrag dienst steeds voor de eerste van de volgende maand te worden voldaan' ofzoiets.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100