hoe schrijf je kortetermijngeheugen?

is het: kortetermijngeheugen, korte termijngeheugen, kortetermijn geheugen of korte termijn geheugen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
9.3K

Antwoorden (2)

Zoals in de vraagstelling

Kortetermijngeheugen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo'n woord heet een samenstelling. Het is een combinatie van woorden die samen een eenheid vormen en daarom wordt het aan elkaar geschreven. Dat is een basisregel van de Nederlandse spelling. En je kunt in het Nederlands ontelbaar veel samenstellingen maken.

Bij korte samenstellingen gaat dat aaneenschrijven meestal goed. Fouten als 'rug zak' en 'voet bal' komen niet zo vaak voor. Maar bij talloze langere woorden, zoals rugzaktoerisme en voetbalverslaggevingsjargon, gaat het vaak mis. Veel mensen schrijven (delen van) deze samenstellingen ten onrechte los.

Je schrijft het dus gewoon aan elkaar: kortetermijngeheugen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Soms is het voor de duidelijkheid handig een streepje te zetten tussen de twee hoofddelen van de samenstelling, dus kortetermijn-geheugen.
Dat mag wel, maar hoeft niet.