Hoe spreek je 'incluis' uit?

Om me heen hoor ik twee varianten, waarvan de laatste mijn persoonlijke voorkeur geniet: 'inkluis' en 'inkloewis'.

Voor 'inkluis' valt mijns inziens wat te zeggen, aangezien er geen trema op de i zit.
Toch prefereer ik 'inkloewis' vanwege de Latijnse oorsprong.

Maar welke van de twee is nu correct? Of zijn wellicht beide uitspraken correct?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
7.4K

Het beste antwoord

In goed nederlands is het uitgesproken als in-kluis(in-cluis).Volgens VanDale komt het uit het frans "inclus"

Toegevoegd na 2 minuten:
incluis [in·cluis], bnw.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je was eerder met je antwoord. Dank! :)

Andere antwoorden (1)

Als 'inkloewis' heb ik het nog nooit horen uitspreken. Je vergist je wellicht met inclusief. In het Nederlands klinkt incluis het gewoon als 'inkluis'.

In het Latijn waar dit woord oorspronkelijk van afstamt is het "inclusus", wat insluiten betekent. Via het Franse "inclus" kwam het woord in het Nederlands. De oe-klank komt hierbij in beide talen niet voor, dus het is potjeslatijn wat degenen spreken die er 'inkloewis' van maken.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet ik in het vervolg hoe dit correct uit te spreken. Dank voor de heldere uitleg! Kleine voetnoot: inclusus bevat wel degelijk twee oe-klanken (inkloesoes), vandaar mijn verwarring...