Waarom worden veel aandoeningen geestelijk of ziels- genoemd als in feite geest niet bestaat of onvoldoende bewezen is?

In het algemeen wordt met geest de essentie, het wezenlijke, van iets aangeduid. Het concept dat de dingen niet alleen zijn zoals ze zich aan ons presenteren, maar daarnaast een diepere, wezenlijke kern hebben, is in veel gedachtegoed terug te vinden. In sommige betekenissen is het begrip geest verwant aan het begrip ziel.

Daarnaast wordt het begrip in overdrachtelijke zin gebruikt, zonder dat het door een uitgebreide filosofie onderbouwd wordt, bijvoorbeeld in de betekenis van scheppende, drijvende kracht.
In feite is dit ook zo met psyche. en de evt psychische klachten , ziekten en kenmerken die vanuit alleen een stoffelijk brein en dan zijn er ook nog zielsziekten ... geestdrift • geestdriftig • geestelijke • geestelijken • geesten • geesteskind • geestesoog • geestesstoornis • geesteswetenschap • geestig • geestigheden • geestigheid • geestverwant en ziels (on)gelukkig makend en verwarrend taalgebruik? :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Geestesziekten
Verouderde naam voor psychische aandoeningen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is het verschil? Psyche is de Griekse benaming voor geest.
https://nl.m.wiktionary.org/wiki/psyche

Het beste antwoord

In de vroegste culturen werden "gedragsgestoorden" beschouwd als bezeten door een oergeest, natuurgeest of demon. Ook kon er sprake zijn van een overleden voorouder die uit wraak bezit had genomen van de zieke. Remedie kon zijn een schedelboring (schedeltrepanatie) zodat de geest uit het hoofd kon ontsnappen, of zich besmeren met uitwerpselen. Toch werden geesteszieken ook met ontzag behandeld. Zij waren immers in staat met de goden te communiceren. Vaker echter werden geestelijk zieken gemarteld of uitgebannen om de demonen te verdrijven.

Vanuit deze geschiedenis worden veel aandoeningen nog "geestelijk" genoemd. Het is een oude term die nog steeds gebruikt wordt, terwijl de inzichten inmiddels natuurlijk veranderd zijn.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan lijkt mij als inzichten door de jaren zo veranderd zijn, dit ook aangepast moet in gebruik taal en terminologie? Gelukkig worden nu iig de geestelijk gehandicapten van weleer, nu verstandelijk gehandicapt en soms laag-en zwakbegaafd genoemd.
SimonV
7 jaar geleden
Met de "geesteswetenschappen" is dit wel gebeurd.
Nu worden ze alfawetenschappen of cultuurwetenschappen genoemd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klinkt ook beter :)
DE wetenschap is ook heel breed, niet alles is is falsifieerbaar of toetsbaar (meer) immers.
Ook is psychologie m.i geen echte wetenschap ;)
Cryofiel
7 jaar geleden
Een geestelijke aandoening wordt inmiddels meestal een psychische aandoening genoemd.