Hoe noem je het geluid wat je maakt met schaatsen?

Bij elke schaatsslag die je maakt op het ijs produceer je geluid, maar hoe heet dit geluid precies.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zou het niet makkelijker zijn om het geluid bij zijn naam te noemen, en wel: "schaatsgeluid"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind dit wat mooier staan...!

Het beste antwoord

In het Nederlands wordt daar het werkwoord krassen voor gebruikt.
Amadea
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Mijn van Dale geeft dat niet maar in diverse boekenklasiekers is dat idd wel gebruikt ja.
Amadea
10 jaar geleden
Ik heb een van Dale groot woordenboek Hedendaags Nederlands. Daarin staat bij krassen: het geluid maken van een scherp voorwerp dat over een hard oppervlak schrapt. Het ijzer van de schaatsen dat over het hard bevroren water schrapt dus, het klopt precies.
Poet
10 jaar geleden
Schrappen heeft o.a de betekenis schrapen in mijn van Dale :-)

Andere antwoorden (1)

Daar is geen speciale naam voor.

Maar ik zou zeggen: een schrapend geluid, een licht boggelend geluid (bij lange slag op natuurijs) en een dof stotend geluid bij neerkomen van de schaats.

Toegevoegd na 1 minuut:
En het klikken van de klapschaatsen