Kan iemand mij het verschil tussen de past simple en de past continuous uitleggen ?

Ik heb met school de present simple,present continuous, past simple, past continuous.
Ik heb hier aantekeningen van maar die zijn het tegenovergestelde van wat in mijn boek staat.
Ik heb ook op verschillende sites gekeken maar de sites zeggen allemaal iets anders.
Er zijn ook sites die ik niet begrijp omdat dat te moeilijk word uitgelegd.
Kan iemand mij de goeie uitleg simpel uitleggen ?

Als u misschien ook een goede site heeft waar engelse grammatica goed word uitgelegd, zou u die dan willen doorgeven ?

Heel erg bedankt, Pinda 9510

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Het beste antwoord

Past Simple
Deze wordt voor de volgende 3 situaties gebruikt (telkens met 2 voorbeelden):

1. Een enkelmalige gebeurtenis.
- I passed my exams!
- I met my wife in 1992.

2. Een regelmatig terugkerende gebeurtenis.
- When I was young, I drank a glass of milk each and every day.
- We always enjoyed dining at that French restaurant.

3. Situaties in het verleden welke voor een langere tijd doorgingen.
- I lived in China for 4 years.
- Back then I liked pop music, but these days I prefer rock.

Past Continuous
Deze wordt gebruikt wanneer je een situatie beschrijft welke plaats vond rond een bepaald tijdstip.

- What were you doing at 8 o'clock yesterday evening?
I was watching television.
- When I got up this morning the sun was shining.

Past Simple & Past Continuous
Als je goed kijkt naar de laatste zin dan zie je dat deze zowel de Past Simple als de Past Continuous bevat. Je werd in 1 keer wakker (korte gebeurtenis) maar de zon scheen al voordat je wakker werd, op het moment dat je wakker werd, en ook nadat je wakker was geworden.

Nog twee voorbeelden:
- As I was walking down the road, I saw Bill.
- The phone rang while I was having dinner.

In beide zinnen is er een situatie (having dinner, walking down the road) welke voor een langere tijd doorging. De situatie kun je zien als het achtergrondverhaal.
Deze situatie werd vervolgens onderbroken door een korte gebeurtenis (I saw Bill, the phone rang), welke beschreven wordt door de Past Simple.

Hier nog twee zinnen die het verschil heel goed duidelijk maken:
- When they arrived, Jeff was cooking dinner.
- When they arrived, Jeff cooked dinner.

In de eerste zin was Jeff al begonnen met koken VOORDAT zijn gasten arriveerden. En na het verwelkomen van zijn gasten ging hij hier weer mee verder.
In de tweede zin begon Jeff pas met koken NADAT zijn gasten gearriveerd waren.

Toegevoegd na 5 minuten:
PS:
De British Council is een Britse organisatie met het doel om de Engelse taal en de culturen van het VK te promoten. Het is een gerenommeerde organisatie.
Via hun site kun je je verder verdiepen in de Engelse taal: http://www.britishcouncil.org/learn-english.