Wat betekenen de woorden 'Noel' en 'Navidad' letterlijk?

Gebruikelijke worden deze franse respectievelijk spaanse woorden vertaald als kerstmis. Ik vermoed dat het iets te maken heeft een vertaling van 'geboorte'. Maar is dat ook zo? Komen die woorden van de stam 'na' of 'ne' dat zoiets als geboren betekent? Of is de herleiding net iets anders?

5 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Antwoorden (1)

Noel stamt van het Latijn af: natalis dies Domini (dag van de geboorte van de Heer) werd verkort tot Naël. Dat werd vervolgens verfranst.

En ook Navidad stamt van het Latijn af: nativitatem is de vierde naamval van nativitas - wat geboorte betekent.
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nativitas - Nativitates
https://en.wiktionary.org/wiki/nativitas#Latin