Waar kun je erachter komen hoe Oud- en Middelnederlands klonk?

Ik ben benieuwd hoe de uitspraak destijds was. In tekst kun je vrij veel vinden, maar daar vind je beschrijvingen als 'klinkt als lange a' en 'een soort ch-klank'. Ik zou graag willen weten hoe het naar alle waarschijnlijkheid echt heeft geklonken. Voor het Engels bestaan hiervoor geluidsbestanden bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

Je vraagt het net te vroeg, want er is iemand bezig om er een app voor te maken. Professor Frits van Oostrom ontwikkelt de "Vogala" genoemde app, die zal laten horen hoe het Nederlands in de Middeleeuwen klonk. Deze app gaat veel bekende middeleeuwse Nederlandse teksten tot leven brengen. Van ‘Hebban olla vogala nestas hagunnan’ uit de elfde eeuw via Van den vos Reynaerde, bijbelteksten, liederen (bijvoorbeeld over de moord op Floris V) tot aan mystieke visioenen van Hadewijch. Ook het Oudfries en het Limburgs van Hendrik van Veldeke zijn straks met Vogala te beluisteren. Medioneerlandici uit Nederland en Vlaanderen spreken er de teksten voor in.

Eind december komt Vogala beschikbaar voor de iPad; later wellicht ook voor andere apparaten. Op de website van de Universiteit Utrecht zijn alvast enkele fragmenten te beluisteren, zie onderaan bij Audiobestanden: http://pers.uu.nl/app-middeleeuws-nederlands/
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk, ik ben benieuwd. Dank je.