Is het 'duur komen te staan' of 'duur te staan komen'?

Wat is het nou?! Of is het gewoon beide goed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
9.8K

Antwoorden (4)

Het is 'duur komen te staan'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan allebei:

(In de bronlink onderaan even op "Opmerking 1" klikken)

"Komen + infinitief met te komt ook nog voor in de vaste combinaties te weten komen en duur te staan komen. Wat de onderlinge volgorde van de werkwoordelijke elementen in de eindgroep betreft zijn er verschillende mogelijkheden, waarbij ook de vorm en de functie van komen een rol spelen.

...

Als komen als een gewone infinitief optreedt, dan is er een verschil tussen de twee combinaties: bij te weten komen is er in de eindgroep maar één volgorde mogelijk (zie (i)), bij duur te staan komen zijn er twee mogelijkheden (zie (iiia) en (iiib)). Zie voor de variatie in volgorde ook .

(i) Dat zal ik nooit te weten komen.
(iia) Dat ben ik nooit te weten gekomen.
(iib) Dat ben ik nooit komen te weten.
(iiia) Dat zal hem duur te staan komen.
(iiib) Dat zal hem duur komen te staan.
(iva) Dat is hem duur te staan gekomen.
(ivb) Dat is hem duur komen te staan."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de context : Als je me nog zo'n geintje flikt zal het je duur komen te staan.
Bronnen:
12 jaar geleden
het is 'duur komen te staan',, ze zeggen meestal 'het zal hem/haar duur komen te staan.'