Waarom noemen we een 'verrekijker' niet een 'verderkijker'?

Mijn dochtertje (3) komt zojuist met deze vinding...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.8K

Het beste antwoord

vroeger zeiden zeiden ze verre ipv ver.
zoals in: hij kwam van verre,
een verrekijker is dus eigenlijk een verkijker, en dat klopt wel.
je kan ver kijken en de dingen dichterbij halen.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat je niet verder erdoor kijkt alleen dingen in de verte scherper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allebei hadden ze prima voldaan... Men moest een keuze maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Trouwens, met een verrekijker kijk je niet perse verder. De afstand tot de horizon wordt niet magisch verder weg met een verrekijker. Ver verwijderde objecten worden gewoon vergroot. Technisch gezien, kijk je dus niet verder...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alle2 kan je noemen het heeft geen verschil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg uit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verderkijker bestaat niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien als een helderziende door een verrekijker kijkt :)
Het is ook geen vertekijker, ook al kijk je er mee in de verte.
Bovendien "verder" dan wat kun je met een verrekijker kijken?
Het ding vergroot, maar je kijkt er niet verder mee.
De horizon blijft b.v. op dezelfde afstand ookal kijk je er met een verderkijker naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Dat is toch niet helemaal waar. Met een goede verrekijker kun je sterren zien, die je niet met het blote oog kunt zien.
Ik vind dat je er dan verder mee kunt kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dan wel.
Als je verderkijker vaak zegt wordt het vanzelf verrekijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je er ver mee kan kijken, niet verder :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze dit nu eenmaal hebben afgesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee het is totaal iets anders..