'Achter de komma' of 'na de komma'?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel welk van de twee taalkundig correct is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je je vraag verduidelijken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel welk van de twee taalkundig correct is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege de aanvulling mijn antwoord aangevuld.

Het beste antwoord

Taalkundig zijn beide zinnen correct.

In het algemeen spreken we echter over "voor" en "achter" de komma. Hiermee willen we iets concreets aangeven. Dus we noemen dan ook wat er achter de komma staat.
Voorbeeld: Er staan 3 cijfers achter de komma.

Als je zegt "na" de komma is het meer algemeen en zeg je bijvoorbeeld: na de komma volgt de bijzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Bij dit antwoord sluit ik me aan.

Andere antwoorden (4)

Achter de komma: direct erachter.
Na de komma: in het deel na de komma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel welk van de twee taalkundig correct is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
m/z achter de komma
Cijfers / getallen / bedragen : Achter de komma
Tekst / deelzinnen / opsommingen : Na de komma.

Toegevoegd na 20 uur:
Na aanvulling vande vraag en stellers reactie : taalkundig gezien zijn beiden correct. De woorden NA en ACHTER zijn beiden tegenovergestelden van 'voor', het eerste in TIJD en het tweede in PLAATS.

Feitelijk schrijf je NA de komma dus de dingen die ACHTER de komma komen. We ronden bedragen en getallen af tot op zoveel tekens ACHTER de komma, waarbij we dus puur hun positie aangeven (en die is niet er voor), maar nadat de hoofdzin is opgeschreven, kunnen er na de komma nog hele lappen tekst bij komen. In tijd ook dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Achter de komma.
vb: dat woord komt achter de komma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komma komt na bijv. een bijzin, komma komt na een zinsdeel. maar achter een bijzin komt de komma of achter een zinsdeel komt de komma.
amc