Als je op een eiland woont, moet je dan zeggen 'groeten van' of 'groeten uit?'

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
14.7K

Antwoorden (6)

In dit geval kun je zowel zeggen 'groeten van' als 'groeten uit'.

Bij een plaats zeg je bijvoorbeeld: Ik woon in Amsterdam. In dit geval is het 'groeten uit'.
Bij een eiland gebruik je meestal 'op': Ik woon op Texel. Dan zijn beide goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een eiland kun je ook nog zeggen "groeten vanaf Terschelling" bijv." maar je doet de groeten vanuit ....... -een bepaalde plaats- op dat eiland.

Toegevoegd na 54 seconden:
aanhalingstekens teveel gezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar van en vanaf zijn in deze context precies hetzelfde.
Het eiland zelf groet de geadresseerde niet, dat doe jij als persoon.
Je zegt dus; Groeten van (jouw naam) of groeten uit (de naam van het eiland waarop je bent).
amc
11 jaar geleden
De groeten uit ***** kan je niet schrijven als het een eiland betreft. Want jij bevindt je op dat moment niet IN maar OP een eiland. Je kunt wel schrijven: de groeten uit Den Burg of Den Hoorn, de groeten uit Noord-Holland, of de groeten uit Nederland. Want je bent IN die plaatsen, die provincie, dat land. Maar wil je het hele eiland benoemen, dan schrijf je: de groeten vanaf Texel. Want je bent OP dat eiland.
Amadea
11 jaar geleden
Ik ben het niet met de antwoorden eens.

Tesselaars (en bewoners van de andere eilanden) hebben erover nagedacht en zijn tot de slotsom gekomen dat 'Groeten van Texel' de meest logische optie is. In dit geval wordt niet bedoeld dat Texel jou de groeten doet, maar dat jij, als afzender, de groeten doet 'van(af)' het eiland.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het uploaden van meerdere afbeeldingen lukt niet, dus dan maar zo:
http://tinypic.com/r/28itcfb/6
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
11 jaar geleden
Groeten 'van' is van toepassing als een persoon bedoeld wordt, waar die groeten van afkomstig zijn. In alle andere gevallen is het uit. Het maakt niet uit of dit een stad, eiland of land is. Bv. uit Parijs, uit Ameland, uit Canada, ergens vandaan dus.