Wat is correct: Laat ik me eerst even voorstellen. Of: laat me me eerst even voorstellen?

Het gaat om een vrij informele brief.
Laat ik mezelf eerst even voorstellen.
Laat mij me even voorstellen
Laat me mezelf even voorstellen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
29.6K

Antwoorden (2)

Ik zou schrijven 'Graag stel ik me aan u/je voor' en dat 'even' weglaten, want het voegt niets toe en lijkt alsof je je er snel vanaf wilt maken. En dat woord 'laat' klinkt dwingend al zal dat niet zo bedoeld zijn.

Maar als ik moet kiezen tussen de beste uit jouw lijstje, zou ik de eerste vorm kiezen.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Eens. Sterker nog, dit soort zinnen staan (behalve in zere informele context) al snel onbeholpen. Je kunt vaker beter de hele zin 'laat ik me voorstellen' weglaten en beginnen met iets over jezelf te zeggen.
Liever stel ik me eerst aan u / je voor.
Graag kan ook, het ligt aan het begin van je brief.
Beter niet 'laat me' gebruiken, dat klinkt bepalend "Laat me..."

Geen van drieën zou ik kiezen al is de eerste de beste, maar dan iets veranderd: Laat ik mij eerst (even) voorstellen.