"Nieuwsgierig naar iets nieuws?" Kan dat?

Ik zie een reclame waarin gevraagd wordt: "Nieuwsgierig naar iets nieuws?" Alpro soya geloof ik.

Klinkt dat als dubbelop, of is het nou dubbelop?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
6.2K

Het beste antwoord

ja, dat kan, kijk is goed naar het woord "nieuwsgierig". als je een beetje goed kijkt, zie je dat "nieuwsgierig" uit twee verschillende woorden bestaat: nieuws en gierig, nieuws betekent: iets dat er pas net is. gierig is een ander woord voor hebberig. letterlijk is nieuwsgierig dus hebberig naar iets dat er net is. inmiddels is dat van betekenis verbasterd. nu betekent nieuwsgierig dat je ergens benieuwd naar bent
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk verhaal maar dat bewijst juist WEL dat het dubbelop is en dus niet kan: nieuwsgierig naar nieuws is dus volgens jou hebberig naar iets nieuws dat er net is! Dubbelop dus.

Andere antwoorden (2)

nee het is niet dubbelop. Nieuwsgierig betekent: verlangend om te weten en nieuw betekent Pas gemaakt, pas ontdekt, pas om de markt. Dus je wilt graag weten wat voor een product het is die Alpro soya (in deze)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de oorspronkelijke betekenis van het bijvoeglijk naamwoord 'nieuwsgierig' gebruikt, dan is het inderdaad dubbelop. Want dan ben je belust op iets dat nog maar kort bestaat en nieuw is. Iets dat nog maar kort bestaat kan niet oud zijn, en is dus sowieso iets nieuws. Nieuwsgierig is verlangend iets nieuws te zien of te horen.

Maar als bijwoord heeft 'nieuwsgierig' ook een andere betekenis gekregen: op een manier die blijk geeft van het verlangen iets te weten te komen of te zien. En als zodanig is het niet dubbelop om nieuwsgierig te zijn naar iets nieuws.
Amadea