Bestaat er een universele taal?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
6.3K
Amadea
10 jaar geleden
Nee. Er is wel geprobeerd die te ontwikkelen, Esperanto, maar dat is niet erg ver gekomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gevoel! :)
Ivana
10 jaar geleden
Wat zou je denken van LICHAAMSTAAL?
Die wordt zelfs door honden begrepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
juist, Ivana :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lichaamstaal toont reacties. Daaruit kun je vooral afleiden of iemand boos is, liegt, schrikt en meer van dat. Met lichaamstaal kun je niet bepaals gestructureerd informatie overdragen. Probeer Hans en Grietje maar eens met lichaamstaalmte vertellen :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn veel meer kunsttalen gemaakt dan alleen Esperanto, wel honderden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn nog 2 universele talen ontwikkeld Solresol en Volapük. Echter halen alle 3 de universele talen niet de status als geaccepteerd. In de vorige eeuw is er ook pogingen gedaan met Ido, Latino Sine Flexione, Occidental, en auxiliary language Interlingua. De wereld heeft slechts één periode van universele taal gehad tijdens de Romeinsetijd toen 90% van de toenmalig bekende wereld Koine Grieks werd gesproken. Engels begint richting de norm van een universele taal te schuiven maar zal het waarschijnlijk nooit halen.
Poet
10 jaar geleden
De taal van de liefde!

Het beste antwoord

Het meest rotte antwoord is dat er wel degelijk een universele taal is, namelijk die van de wiskunde. De natuur spreekt in deze taal en is voor iedereen hetzelfde, wat de achtergrond ook is.
Echter is dit waarschijnlijk niet wat je bedoelde, maar wellicht een leuke aanvulling.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Esperanto is een taal die ontworpen is (dus niet geëvolueerd) eind 19e eeuw. Het is combinatie van meerdere talen. De uitkomst ervan is dat de taal relatief makkelijk te leren is. Het doel was oorspronkelijk om deze taal globaal te verspreiden en zo communiceren eenvoudiger te maken.

Lichaamstaal kan ook gezien worden als een universele taal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat denk je van gebarentaal en morse?
Dat is op een ander vlak weer universeel ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Wat betekent universeel dan? Ik kan geen gebarentaal noch morse lezen, en met mij velen meer.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Gebarentaal is kennelijk niet universeel. Dat heb ik recent hier op goeievraag gevraagd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sowieso is morse geen op zichzelf staande taal, maar een communicatie code om een bestaande taal mee over te brengen.
Voorbeeld: ook al kan ik morse 'ontcijferen'; als de zender mij een bericht in ka-Swahili doorseint, kan ik hier nog geen chocola van maken...
Dus een taal: Nee
Universeel: Verre van Voor gebarentaal gaat eigenlijk hetzelfde op:
Het is een afgesproken reeks gebaren die een specifieke, reeds bestaande taal overbrengen, met als verschil dat intonatie en dergelijke in tegenstelling tot morse, wél kunnen worden overgebracht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zowel gebarentaal als morse zijn geen universele talen. Min dus, helaas..
Er is geen taal die volledig universeel is. Non verbaal of verbaal niet. Gesproken woorden zijn onderhevig aan soort taal (Spaans, Chinees Mandarijn, Engels, e.t.c.), maar vaak ook aan dialect.

Verder hebben binnen non verbaal gedrag (en dus taal) verschillende gebaren een andere interpretatie. Wat bij de ene "ok" is, kan bij de ander beledigend zijn. Alleen bepaalde emoties in het gezicht blijken universeel te zijn, maar meer niet.

Hopelijk heeft het je een beetje geholpen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uitstekend antwoord dat alles dekt +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, prima antwoord.
Castle
10 jaar geleden
Dank jullie voor de waardering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Concreet, duidelijk... dikke plus!
Sorry. Had het bij reactie gezet:
Er zijn nog 2 universele talen ontwikkeld Solresol en Volapük. Echter halen alle 3 de universele talen niet de status als geaccepteerd. In de vorige eeuw is er ook pogingen gedaan met Ido, Latino Sine Flexione, Occidental, en auxiliary language Interlingua. De wereld heeft slechts één periode van universele taal gehad tijdens de Romeinsetijd toen 90% van de toenmalig bekende wereld Koine Grieks werd gesproken. Engels begint richting de norm van een universele taal te schuiven maar zal het waarschijnlijk nooit halen.