hoe is overschatting of onderschatting het meest helder de definieren?

als ik zeg dat bb king of john mayer een overschatte gitarist is, spreek ik mezelf toch tegen? als er een tendens heerst dat die gitarist als goed word beschouwd (en let wel dit is een subjectief waardeoordeel) is die inschatting toch de enige juiste? maar vaak word overschat en onderschat gebruikt als iemand in de ogen van iemand goed is of juist niet en het jammer vind dat de meerderheid die mening niet deelt. hiermee haast willen impliceren dat de meerderheid een inschattingsfout maakt als hij/zij bijv john mayer erg goed vind. maar die inschatting is dus de eigen mening die subjectief is en niet als objectief benaderd dient te worden. toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Over- en onderschatting zijn altijd subjectief, maar bepaalde meningen zijn wel waardevoller dan andere.
Ikzelf drum al ruim 10 jaar, en ik kan dus vanuit mijn ervaring wel een redelijk oordeel vellen over een drummer. Een leek kan onder de indruk zijn van een drummer, terwijl deze misschien vooral veel show maakt, maar weinig indrukwekkend drumt.
Als je bijvoorbeeld de drummer van AC/DC neemt, die speelt simpele basisritmes. De drummer van Rush speelt technisch ingewikkelde muziek (tempowisselingen, niet altijd vierkwarts maat, zoals de meeste muziek) Beiden zijn goed in wat ze doen, en ze passen bij de muziek die ze spelen.
Bij andere disciplines als turnen of dansen zijn er jury's die oordelen hoe goed een optreden was. Die mening komt niet altijd overeen met die van het publiek. Iemand die dus spectaculair turnt, maar veel kleine foutjes maakt, is dus niet een zeer goede turner, maar kan populair zijn. Een kenner of collega-turner kan dan zeggen dat hij wordt overschat. Maar tussen twee mensen die ongeveer hetzelfde er vanaf weten, veel of niets, (bijvoorbeeld bij het Nederlands Elftal bij het WK voetbal), is het gewoon een meningsverschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onderschatting is ondergewaardeerd.
Dat betekent dat naar het oordeel van diegene die dat zegt de persoon die onderschat wordt, meer kan
dan hij/zij laat zien.
Je denkt dat hij meer kan. In hoeverre je dat weet, dat hangt van je eigen kennis over het onderwerp af.
Het oordeel dat iemand onderschat wordt kan ook voorkomen uit een vorm van verering.

Dat zou dan betekenen dat jij die persoon juist overschat.

Je hebt gelijk.
Dit soort waarde-oordelen zijn altijd subjectief.