is het deze of dit incasso?

Op mijn stage hebben we een discussie, namelijk of het 'deze incasso' of 'dit incasso' is. Ik zou zelf deze incasso zeggen, maar ja, misschien weten anderen er eens en voor altijd een antwoord op te geven.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!

Antwoorden (2)

Jullie hebben allemaal gelijk. Het kan allebei.

Toegevoegd na 27 minuten:
Als je googelt op “deze incasso” krijg je 3790 hits.
Als je googelt op “dit incasso” krijg je 4000 hits.
Dit lijkt op een voorkeur voor dit incasso. Maar… achter “dit incasso” staat vaak bijvoorbeeld bureau. Die hits tellen dus niet mee (omdat incassobureau bedoeld wordt).
SimonV
10 jaar geleden
Je spreekt over het algemeen over de incasso, hieruit volgt grammaticaal: deze incasso. Nu is het wel zo dat incasso volgens de Van Dale zowel de als het ervoor kan hebben, dus technisch gezien is het beiden goed. Maar deze incasso klinkt beter.
Zelf heb ik gemerkt dat het incasso (en dus dit) alleen gebruik wordt als het een verkorting is voor incassobedrag. Dan wordt het namelijk uitgegaan van het bedrag, en dan is dit correct.