Waarom is het 'laatdunkend' en niet 'laagdunkend'?

TOEGEVOEGD:
Zoekresultaten op Google wijzen uit dat deze woorden allebei door elkeer gebruikt worden.

Results 1 - 10 of about 2,680 for laagdunkend. (0.25 seconds)

Results 1 - 10 of about 17,800 for laatdunkend. (0.12 seconds)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Antwoorden (5)

Wellicht omdat je iets na-laat en niet iets na-laag(t) in je reactie, antwoord, whatever...

Taaltechnisch gezien klinkt laagdunkend in mijn visie ook niet correct...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt van: dat laat te dunken over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat magicegidius zegt, linkje:

Toegevoegd op 08-05-2009 09:28:39
Laagdunkend is geen goed nederlands woord, het moet laatdunkend zijn:
"Laatdunkend is afgeleid van het Middelnederlandse zich laten dunken, wat betekent 'een hoge dunk van zichzelf hebben'. Het woord laagdunkend wordt in die betekenis ook vrij vaak gebruikt, maar het is niet correct. Het gebruik van laagdunkend is mogelijk te verklaren door de interpretatie 'laag over iemand denken', 'een lage dunk van iemand hebben'. "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mensen soms het woord laagdunkend gebruiken, is niet zo vreemd. De interpretatie 'een lage dunk van iemand hebben' ligt immers voor de hand. Laagdunkend is echter niet correct.

Laatdunkend is afgeleid van het Middelnederlandse zich laten dunken, wat betekent 'een hoge dunk van zichzelf hebben'.

Synoniemen van laatdunkend zijn minachtend, kleinerend, geringschattend, verwaand.

Zo zie je maar dat er op internet ook een hele hoop fouten staan, in dit geval heeft dus zelfs zo'n 13% van de mensen het fout op internet gezet :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat veel mensen laagdunkend gebruiken in plaats van laatdunkend, is wel voorstelbaar: er bestaat een uitdrukking een lage dunk van iets/iemand hebben, en je kunt ook wel laag denken over iets of iemand.

De juiste vorm laatdunkend heeft een andere herkomst: het komt van zich laten dunken, dat vroeger 'een hoge dunk van zichzelf hebben' betekende. Het woord dunken dat we nu nog kennen, betekent 'iets ergens van vinden', en er hoort een speciale zinsconstructie met een ondervindend voorwerp bij: 'Die beslissing dunkt me wijs.'